شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش فعالان سیاسی و فرهنگی به اعدام نوید افکاری؛‌ طناب بر گردن ایران

 

اعدام نوید افکاری،‌ زندانی سیاسی و از معترضان مرداد ۱۳۹۷، همچنان با موجی از واکنش‌ها در بین چهره‌ها و نهادهای ایرانی روبه‌روست و اظهار نظرها پس از تدفین شبانه این کشتی‌گیر همچنان ادامه دارد.

تاکنون شماری از فعالان سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی ایران نسبت به اعدام نوید افکاری واکنش‌هایی ابراز داشته و عمدتا در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی در این باره واکنش نشان داده‌اند.

صادق زیباکلام،‌ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران،‌ روز یکشنبه ۲۳ شهریور در صفحه اینستاگرام خود اعدام نوید افکاری را نتیجه «بی‌اهمیتی به افکار عمومی» و «نگاه از بالا به پایین» مسئولان جمهوری اسلامی دانست.

شیرین عبادی،‌ حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل،‌ نیز این اعدام را ناشی از ناچاری حکومت در برابر مردم دانست و در واکنش به دفن شبانه افکاری نوشت:‌ «در اسلام حکومتی، فقهای دولتی در منبرهایشان بارها گفته‌اند که هر نوع قتل از جمله قصاص در ماه محرم نباید انجام پذیرد و دفن میت، شبانه مکروه است. اما نوید را در ماه محرم به بهانه قصاص کشتند و شبانه دفن کردند، از ترس اعتراض مردم.»

رضا خندان، فعال حقوق بشر و همسر نسرین ستوده وکیل زندانی،‌ در توییتر خود در این زمینه نوشت: «هدف اصلی حکومت‌ها از اعدام‌های سیاسی ایجاد وحشت در بین مردم است. اعدام‌های سیاسی در ایران رفته‌رفته به جای ایجاد وحشت، تولید نفرت می‌کنند.»



کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» نیز با انتشار متنی نسبت به این اعدام آن را «سبعیت و عزم جدی حاکمیت در استمرار سرکوب» خواند. 

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری که وکالت پرونده سه جوان محکوم به اعدام در زمینه اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را بر عهده دارد،‌ این اعدام را با توجه به عدم تعیین تکلیف پرونده افکاری در دیوان عالی کشور «عجولانه» عنوان کرد.

واکنش جامعه هنری؛ «طناب بر گردن ایران»

از میان بازیگران ایرانی، گلشیفته فراهانی در واکنش به این اعدام با انتشار تصویری در صفحه توییتر نوشت «طناب بر گردن ایران است».



مهناز افشار نیز با انتشار فیلم تدفین شبانه و تحت تدابیر امنیتی نوید افکاری نوشت: «امان به روزی که ظرفیت خاک از گرفتن تن این همه بی‌گناه لبریز بشه.»

ابراهیم حامدی،‌ خواننده برجسته پاپ مشهور به «ابی»،‌ با انتشار تصویر سیاهی با نام افکاری در صفحه اینستاگرامش نوشت: «وقتی تو گود حماقت، پهلونمون فلک شد...»

هیلا صدیقی،‌ شاعر و فعال مدنی،‌ در صفحه توییترش از سکوت رهبران اصلاح‌طلب درباره این پرونده انتقاد کرد و نوشت: «ترسوتر از کبک سر در برف کرده و خفه‌خوان گرفته‌اند. و دردا که ما را به دست خودمان کشته‌اند.»

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما، نیز با انتشار متنی نوشته است: «روز سینمای ایران را با پر کشیدن نوید افکاری پیوند زدند،‌ تا برای همیشه از یاد نرود که رسالت هنر تاباندن نور بر فراموشخانه تاریخ است.»

سوزان روشن و هلن ماتووسیان،‌ مشهور به «هلن»، نیز از دیگر خوانندگان ایرانی هستند که با انتشار تصویری از افکاری در صفحه اینستاگرام نسبت به اعدام او واکنش نشان داده‌اند.

حامد بهداد،‌ بازیگر سینما و تلویزیون،‌ پیشتر از مقام‌های حکومت ایران خواسته بود حکم اعدام نوید افکاری را لغو کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More