شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش فرانسه به اظهارات روحانی: نقض برجام، تنش‌ها را افزایش می‌دهد

وزارت امورخارجه فرانسه، روز چهارشنبه ۱۲  تیر در واکنش به اظهارات امروز حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران اعلام کرد که نقض برجام تنش‌های کنونی در منطقه را افزایش می‌دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات صبح امروز حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که اگر کشورهای باقی‌مانده در برجام به تعهدات خود عمل نکنند، تهران غنی‌سازی بیش از ۳/۶۷ درصد را از روز۱۶ تیر آغاز خواهد کرد، گفت: «آقای ژان ایو لودریان [وزیر امورخارجه فرانسه]، دیروز با همتایان آلمانی و بریتانیایی خود و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌‌وگو کرد.»

او ادامه داد: «من شما را به بیانیه مشترک ایشان ارجاع می‌دهم. ایران با خروج از توافق وین چیزی را به دست نخواهد آورد. نقض این توافق از سوی ایران فقط به افزایش تنش‌هایی که همچنان وجود دارند، منجر خواهد شد. به این دلیل است که فرانسه همراه با شرکای اروپایی خود، قاطعانه از ایران خواسته که فورا به مرز مجاز غنی‌سازی اورانیوم بازگردد و همچنین از هرگونه اقدام دیگر در جهت نقض تعهدات هسته‌ای خود پرهیز کند.»

همچنین از سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه پرسیده شد: «در بیانیه دیروز الیزه که شما ما را به آن ارجاع می‌دهید، هیچ اشاره‌ای به اینستکس نشده است. آیا شما می‌توانید تأیید کنید که اینستکس اولین مبادلات مالی خود را پیش از پایان ماه ژوئیه انجام خواهد داد یا اعلام عملیاتی شدن این سازوکار بیشتر نمادین و در جهت آرام کردن ایران بوده است؟»

او پاسخ داد: «فرانسه همراه با شرکای اروپایی خود، از هیچ تلاشی برای این که ایران بتواند از مزایای اقتصادی توافق وین بهره‌مند شود، فروگذار نمی‌کند. سازوکار اینستکس برای تسهیل مبادلات مالی اقدامات تجارت قانونی میان اروپا و ایران ایجاد شد، بر این اساس که ایران به تعهدات خود در برجام کاملا وفادار بماند.»

این مقام دولت فرانسه ادامه داد: «این مکانیسم از این پس عملیاتی شده و زمینه اولین مبادلات فراهم شده است. همکاری برای ایجاد ساختار متقابل اینستکس در ایران باید پیگیری شود تا این مبادلات جریان داشته باشد.»

او همچنین تأکید کرد: «مشارکت برای حفظ مزایای اقتصادی برجام تنها تلاش اروپایی‌ها نیست. دیگر امضاکنندگان این توافق و نیز جامعه جهانی برای اجرای قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت مسئول هستند.» 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران که روز چهارشنبه ۱۲ تیر در جلسه هیات دولت سخن می‌گفت، ضمن تأکید بر این که «اینستکس توخالی است و چیزی در آن نیست»، گفت: «هر مقداری که دلمان خواست و ضرورت و نیاز ما بود، غنی‌سازی را افزایش می‌دهیم.»

روحانی بار دیگر خطاب به قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا گفت: «ما همانطور که اعلام کردیم و در نامه هم برای شما نوشتیم راس شصت روز اقدامات بعدی را انجام می‌دهیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More