شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ظریف به سخنان پمپئو در جلسه شورای امنیت

 

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی پایبندی ایران به برجام و قطعنامه‌های شورای امنیت برگزار شده بود، واکنش نشان داد.

ظریف در حساب توییتر خود نوشت که پمپئو درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران «لاف» زده است. به گفته او استناد وزیر خارجه آمریکا به « مواد قطعنامه ملغی‌ شده ۱۹۲۹» بود و در حال حاضر آمریکا تبدیل به اولین کشور عضو دائم شورای امنیت شده است که «کشورهای دیگر را به دلیل پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت تنبیه می‌کند».

مایک پومپئو در این نشست خبر داده بود که آمریکا به دنبال وضع محدودیت‌های دیگر علیه برنامه موشکی ایران با همکاری دیگر اعضای این شورا است.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین خواستار این شده است که ممنوعیت ورود و خروج برخی تسلیحات به ایران که در سال ۲۰۲۰ منقضی می‌شود ،‌ ادامه پیدا کند.

علاوه بر ظریف، دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی،‌ از جمله نماینده ایران در سازمان ملل متحد و سخنگوی وزارت امورخارجه ایران،‌ نیز به حرف‌های پمپئو واکنش نشان دادند.

با این وجود رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، در این جلسه اعلام کرد آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان از ایران می‌خواهد تا «به دقت» نگرانی‌های کشورهای عضو را درباره فعالیت‌های موشکی بالیستیکش «مورد توجه قرار داده و آنها را برطرف کند».

برنامه‌ موشکی ایران از جمله موارد اختلاف میان ایران و غرب است. کشورهای غربی خواهان تعطیلی یا دست‌کم محدود شدن این برنامه هستند. آن‌ها از جمله به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل استناد می‌کنند که ایران را از تولید، آزمایش و به کارگیری موشک‌هایی که قدرت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، نهی می‌کند.

هفته گذشته وزیر خارجه ایالات متحده خبر از انجام یک آزمایش موشکی جدید از سوی ایران داده بود. این خبر با واکنش منفی بریتانیا و فرانسه هم مواجه شد. اتفاقی که در نهایت منجر به تشکیل یک جلسه شورای امنیت پشت درهای بسته در همین‌باره شد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران پس از یک هفته سکوت مقام‌های ایرانی، ضمن تایید انجام این آزمایش، خبر داده بود که جمهوری اسلامی در سال ۴۰ تا ۵۰ آزمایش موشکی انجام می‌دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More