شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش شمخانی به شروط ۱۲گانه آمریکا

 

 

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در واکنش به شروط ۱۲گانه مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، گفت ایالات متحده به دنبال کاهش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه است.

او درمصاحبه با فصلنامه «مطالعات سیاست خارجی» گفت: «۱۲ موردی که وی [پومپئو] در سخنان خود ایراد کرد، هفت مورد آن به مسائل منطقه‌ای و حضور ایران در عراق و سوریه مربوط می‌شود که این نشان از این واقعیت دارد که موضوع آمریکا با ایران سر مساله هسته‌ای نیست. آنها در صدد تخریب جایگاه ایران در مبارزه با تروریسم وافراط‌گرایی هستند»

وزیر خارجه آمریکا این شروط را ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری مطرح کرد؛ چند روز بعد از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، رسما خروج کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد.

اعلام جنبه‌های نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم، توقف برنامه توسعه موشک‌های بالستیک، آزادی زندانیان دوتابعیتی، توقف حمایت جمهوری اسلامی از حماس، حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی، عدم مداخله در امور عراق، یمن وسوریه و همچنین عدم حمایت از طالبان از جمله شروط مطرح شده‌اند.

شمخانی تمرکز آمریکا بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران را «بهانه‌جویی» توصیف کرد و گفت: « ایران بر اساس درخواست رسمی‌ دولت قانونی عراق و سوریه ورود و با داعش مبارزه کرده» و «تا زمانی که دولت‌های قانونی در این دو کشور بخواهند، در مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در کنار آنان خواهد بود.»

دولت آمریکا حضورش در برنامه بازسازی سوریه را مشروط به خروج ایران از این کشور جنگ‌زده کرده است و در تلاش برای راه‌اندازی یک ائتلاف منطقه‌ای برای فشار بر ایران و کاهش نفوذش در عراق است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تاکید بر اینکه ایران درصدد «دستیابی به جایگاه برتر در منطقه است»، گفت: «متاسفانه سران برخی از کشورهای منطقه رویکردهای خود را با ایران بر اساس توهم توطئه تنظیم می‌کنند. این ارزیابی از ایران، تماما به نفع رژیم صهیونیستی انجام شده است.»

او همچنین افزود «آمریکایی‌ها قدرت عملیات روانی و استعاره‌سازی دارند» و «رویکرد تقریبی و وحدت‌بخش ایران در کشورهای اسلامی را صدور انقلاب یا ترویج تشیع معرفی می‌کنند».

این سخنان را می‌توان واکنش به گفته‌های پمپئو تلقی کرد که در ماه‌های اخیر، بارها رفتار جمهوری اسلامی در منطقه را مخرب و در راستای ایده صدور انقلاب توصیف کرده است.

شمخانی بزرگ‌ترین چالش موجود در سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ را «دشمنی آمریکا» دانست. به گفته او«خروج آمریکا از برجام «به معنای از دست رفتن تمام فرصت‌های جمهوری اسلامی‌نیست».

بنا بر اظهارات شمخانی، کشورهای اروپایی به ایران گفته‌اند در صورت عدم خروج از برجام شرایط اقتصادی را برای تهران فراهم می‌کنند و اگر هم در این زمینه مردد باشند، تهران معطل آنها نمی‌ماند. او با این حال تاکید کرده که «هیچ‌گاه برای نقض برجام پیشگام نبوده و نخواهیم بود».

شمخانی در این گفت‌وگو عربستان سعودی را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: «عربستان که احساس می‌کند، مبارزه منطقه‌ای ایران با تروریسم با منافعش متضاد است نیز اگر به طور کلان بررسی کند، متوجه می‌شود که مبارزه ایران و محور مقاومت با تروریست‌ها به طور کلان نفع آن‌ها نیز هست.»

او اما تاکید کرد ایران خواستار سقوط دولت عربستان سعودی نیست و «اگر آن‌ها اراده لازم را داشته باشند، امکان عبور از گذشته و اقدام مشترک برای تامین منافع و امنیت همه کشورهای منطقه وجود دارد».

شمخانی ضمن آمادگی برای حل بحران یمن گفت طرح ایران درباره یمن که با برخی دولت‌های اروپایی مورد بررسی قرار گرفته است «می‌تواند مبنای خوبی در زمینه راه حل سیاسی باشد».

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More