شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش شدید دولت قانونی یمن به انتصاب سفیر حوثی‌ها در تهران

شورشیان شیعی حوثی در یمن از انتصاب «سفیر» خود در تهران خبر دادند. این تصمیم حوثی‌های یمن فورا از سوی دولت قانونی یمن به ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی که از سوی جامعه بین‌المللی به عنوان تنها دولت رسمی این کشور شناخته می‌شود، محکوم شد.

شبکه تلویزیونی المسیره، متعلق به حوثی‌های یمن، شامگاه شنبه ۲۶ مرداد، از انتصاب ابراهیم دیلمی، به عنوان سفیر حوثی‌ها در تهران خبر دادند.

چنین تصمیمی از سوی حوثی‌ها چند روز پس از دیدار یک مقام عالی‌رتبه آنان با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در تهران صورت گرفته است.

در این دیدار، هیاتی از جنبش انصارالله یمن، نامه‌ عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر این جنبش انصارالله را به خامنه‌ای ارایه کرد.

اما دولت عبد ربه منصور هادی که اکنون مقر آن در عدن است، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این انتصاب، «نقض آشکار قوانین بین‌المللی است».

همچنین انتصاب یک سفیر از سوی حوثی‌ها در تهران در حالی است که دستگاه اداری حوثی‌ها در صنعا از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نمی‌شود.

با این حال منابع رسانه‌ای در ایران از دیدار هیات انصار‌الله وابسته به حوثی‌های یمن با سفیران ۴ کشور اروپایی آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا خبر دادند.

به گزارش این منابع، سفیران چهار کشور اروپایی، دیدگاه‌های دولت های خود درباره بحران یمن را به هیات حوثی ها ابلاغ کردند.

عبدالمالک الحوثی در یک سخنرانی که روز شنبه از رسانه حوثی‌ها پخش شد، از روابط با ایران دفاع کرد. او در این سخنرانی، ایران را تنها «حامی صادق و روشن ملت ما» که «تجاوز را محکوم می‌کند»، خواند.

او همچنین به حمله پهپادی حوثی‌ها علیه یک تاسیسات نفتی عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «عملیات پهپادی امروز، بزرگ‌ترین عملیاتی است که از اولین روز شروع حملات تاکنون» از سوی حوثی‌ها انجام شده و «این عملیات با ده هواپیما اجرا شد.»

ایران حمایت از حوثی‌های یمن را پنهان نمی‌کند، اما این اتهام را که سلاح به یمن می‌فرستد، تاکنون رد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More