شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش خامنه‌ای و روحانی به ترور محسن فخری‌زاده

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده گفت: «مسئولان مربوطه به موقع و مناسب» به این اقدام پاسخ خواهند داد.

روحانی روز شنبه هشتم آذر در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: «همه اتاق‌های فکر و دشمنان ایران بدانند ملت ایران و مسئولان شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند و مسئولان مربوطه به موقع و مناسب، پاسخ این جنایت را خواهند داد.»

او با «وحشیانه» خواندن ترور این عضو ارشد سپاه پاسداران ادامه داد که این اقدام «نشان می‌دهد که دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آن‌ها کم می‌شود و شرایط  جهانی تغییر می‌کند».

رییس‌جمهوری ایران با بیان این‌که کشورش «هوشمندتر و حکیم‌تر» از آن است که در «دام توطئه» اسرائیل بیفتد، گفت: «آن‌ها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند. بدانند ما دست آن‌ها را از پیش خواندیم و آن‌ها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند.»

هم‌زمان، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مسئولان این کشور خواست برای «مجازات قطعی عاملان و آمران» این ترور تلاش کنند.

خامنه‌ای روز شنبه در پیامی، فخری‌زاده را «دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی» توصیف کرد که جانش را در راه «تلاش‌های علمی بزرگ و ماندگار خود» از دست داد.

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به این‌که دو موضوع باید در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: «نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی» فخری‌زاده در همه‌ بخش‌هایی که به آن‌ها اشتغال داشت.

روحانی پیشتر در پیامی بدون اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای فخری‌زاده از او به عنوان «دانشمند» نام برد و «استکبار جهانی» و اسرائیل را عامل ترور محسن فخری‌زاده دانست. هم‌زمان فریدون عباسی، رییس اسبق سازمان انرژی اتمی و نماینده فعلی مجلس، نسبت به «انکار هسته‌ای بودن فخری‌زاده» در سخنان مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی اعتراض کرد.

روحانی در پیام خود نوشت ترور فخری‌زاده «ناشی از عجز و ناتوانی دشمنان» ایران «در برابر حرکت علمی و افتخارات و توانمندی‌های» این کشور و «شکست‌های پی‌درپی آنان در منطقه و دیگر عرصه‌های سیاسی جهان» بوده است.

او در این پیام افزود: «بی‌تردید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ایثار و تلاش روزافزون و بهره‌گیری از همکاران و شاگردان این شهید والامقام [فخری‌زاده]، جای خالی این دانشمند خدوم را پر خواهد کرد.»

هم‌زمان ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، نیز در پیامی «عناصر خود فروخته و وابسته به بیگانگان و صهیونیسم بین‌المللی» را عامل ترور فخری‌زاده معرفی کرد.

پیشتر محمود واعظی، رییس دفتر روحانی، در واکنش به ترور فخری‌زاده، تاکید کرده بود: «بی‌تردید تمام عوامل و ایادی این حرکت مزورانه با تلاش نیروهای نظامی و امنیتی به‌زودی شناسایی شده و پاسخ سخت و کوبنده دریافت خواهند کرد.»

علاوه بر رییس دفتر  روحانی، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز در پیام خود درباره ترور فخری‌زاده، گفت:«طراحان، عاملان و حامیان این ترور بدانند انتقام و مجازات سخت از آنان در دستور کار قرار گرفته است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More