شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش روحانی به احضار جهرمی: من را محاکمه کنید،‌ نه وزیرم را 

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ ضمن اعتراض به احضار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با عدم اجرای حکم مسدود سازی اینستاگرام گفت «اگر قرار است کسی را محاکمه کنید،‌ باید من را محاکمه کنید.»

روحانی روز چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه در جلسه هیات دولت اشاره کرد: «وزیر جوان ارتباطات و وزیر سابق کار بزرگی کردند،‌ پهنای باند [اینترنت] کار بزرگی است. کسی را برای پهنای باند نمی‌توانند محاکمه کنند، دستور من بوده و اگر قرار است کسی را محاکمه کنید، من را باید محاکمه کنید.»

او افزایش پهنای باند اینترنت را «مبارزه با فساد» خواند و افزود: «اگر می‌خواهید کسی را احضار کنید باید من را برای فساد احضار کنید، نه وزیر من را.»

این واکنش رییس‌جمهور در پی احضار محمدجواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از سوی قوه قضاییه و انتشار گزارش بازجویی از او صورت می‌گیرد.

پیشتر آذری جهرمی با «اعلام جرم» دادستان کل کشور و شکایت صداوسیما به دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شده بود. 

گزارش‌ها دلیل این احضار را «استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام» و «استنکاف از ابلاغ رییس مرکز ملی فضای مجازی برای کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدود سازی پیام رسان‌های خارجی» عنوان کردند.

هر چند پس از آن دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای احضار جهرمی را در ارتباط با «پرونده‌ای قضایی» با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی خواند.

پیشتر ایران اینترنشنال نیز در  مهرماه طی گزارشی خبر داده بود دستور قضایی برای مسدود سازی اینستاگرام صادر شده و احتمال اجرای آن افزایش یافته است. هرچند پس از انتشار این گزارش، مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه آن را رد کرد.

 

وزیرمان وقت ندارد بین قوا راه برود

روحانی در ادامه اظهاراتش به فشارهای نمایندگان و همچنین قوه قضاییه به وزرای دولت اشاره کرد و گفت: «وزیر ما وقت ندارد در بین سه قوه راه برود، وزیر بین قوا نداریم.»

او همچنین در زمینه مدت باقی‌مانده تا پایان دولتش اشاره کرد:‌ «خواهش می‌کنم از تمام قوا، از آن‌هایی که با دولت خوب نیستند و قهر هستند، خواهش می‌کنم در این شش ماهه دولت بگذارید کار کنیم.»

روحانی با اشاره به انتقادها به دولتش پاسخ داد: «اگر کسی به ضرر دولت بگوید، ممکن است حتی به او بگویید آفرین خوب گفتی،‌ اما اگر بخواهند از دولت تعریف کند،‌ آزادی بیانش معلوم نیست،‌ مصونیتش هم معلوم نیست.»

 

توپ برجام در زمین آمریکاست

رییس‌جمهور ایران در ارتباط با موضع دولت جدید آمریکا در زمینه بازگشت به توافق هسته‌ای گفت: «توپ برای برجام در زمین واشینگتن است.»

او ضمن اشاره به تحریم‌ها و آثار آن بر کشور، «جنگ اقتصادی» با ایران را رو به پایان خواند.

مقام‌های دولت جو بایدن در آمریکا خواستار بازگشت ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای شده‌اند و در مقابل تهران نیز از واشینگتن خواسته با لغو تحریم‌ها به برجام باز گردد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More