شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش دولت به مصوبه توقف اجرای پروتکل الحاقی: برنامه هسته‌ای در اختیار مجلس نیست

بلافاصله پس از آنکه روز سه‌شنبه مجلس ایران طرحی مرتبط با تشدید فعالیت‌های هسته‌ای را در واکنش به کشتن محسن فخری‌زاده تصویب کرد،‌ سخنگوی دولت برنامه هسته‌ای را خارج از اختیار مجلس خواند و سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تصمیم نمایندگان را غیرمفید دانست.

نمایندگان در جریان جلسه علنی ۱۱ آذرماه مجلس کلیات طرحی را تصویب کرده‌اند که در صورت نهایی شدن دولت را موظف می‌کند فورا غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و در صورت عدم رفع تحریم‌ها ظرف سه ماه اجرای پروتکل الحاقی را هم متوقف کند.

در واکنش به این تصمیم مجلس علی ربیعی، سخنگوی دولت،‌ در جریان نشست خبری هفتگی ضمن تاکید بر «مخالفت» دولت با این طرح گفت: «این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمک نمی‌کند.»

او همچنین تصمیم‌گیری درباره برجام و برنامه‌ هسته‌ای را از اختیارات شورای عالی امنیت ملی و موضوعی «فراقوه‌ای» خواند و افزود: «هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود.»

ربیعی اضافه کرد: «قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد.»

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور ایران در ادامه اظهاراتش اجرای جزییات طرح تصویب‌شده مجلس را موجب «دائمی شدن تحریم‌ها» دانست.

از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه، هم در نشست خبری خود بر مخالفت با این طرح تاکید کرد و آن را «غیر مفید» خواند.

خطیب‌زاده اشاره کرد: «در مجلس به مخالفت این وزارتخانه با این طرح توجهی نشده است.»

این طرح مجلس در حالی با ۲۵۱ رای حاضران در جلسه علنی تصویب شد که در جریان بررسی آن بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی،‌ اشاره کرده بود از نظر دولت، اجرای پروتکل الحاقی «هیچ مشکلی» را در روند برنامه غنی‌سازی ایجاد نمی‌کند،‌ اما عدم اجرای آن موجب «تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران» خواهد شد.

پیش از این و روز یکشنبه، نمایندگان در واکنش به کشتن فخری‌زاده تصویب کرده‌ بودند این طرح که از هفته‌های قبل در دستور بررسی بوده از یک فوریت به دو فوریت ارتقا پیدا کند.

طرح مصوب مجلس ۹ ماده دارد که دولت را مکلف می‌کند غنی‌سازی ۲۰ درصدی را بلافاصله پس از تصویب عملیاتی کند. علاوه بر آن،‌ سازمان انرژی اتمی باید استفاده از سانتریفیوژهای نسل شش و هشت، ساخت راکتور آب سنگین شبیه راکتور سابق اراک و همچنین ساخت کارخانه اورانیوم فلزی را در دستور کارش قرار دهد.

بر اساس بخش‌های دیگر طرح انتظار می‌رود دسترسی نظارتی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قالب پروتکل الحاقی به اماکن و تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت عدم بازگشت روابط بانکی با اروپا و همچنین میزان خرید نفت به شرایط عادی طی «سه ماه» ماه متوقف شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس «عدم خوش‌بینی به روند بازرسی‌های آژانس» در ارتباط با کشتن دانشمندان و مقام‌های هسته‌ای را از دلایل تصویب این طرح دانسته بود.

تصویب این طرح در شرایطی است که فرماندهان نظامی و از جمله سپاه پاسداران خواستار «انتقام» در واکنش به کشته شدن محسن فخری‌زاده در آبسرد دماوند شده‌اند. اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیام خود تنها به «پیگیری و مجازات» عاملان و آمران اشاره کرده و سخنی از انتقام نیاورده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More