شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش دستگاه دیپلماسی ایران به رفع توقیف نفتکش گریس۱: تضمین ندادیم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با انتشار تصویر دو نامه سفارت ایران در لندن، دادن تضمین و ارائه تعهد منجر به رفع توقیف گریس۱ را رد کرد و گفت سفارت ایران به دولت بریتانیا اعلام کرد: «تحریم‌‌های اروپا در مورد ایران صدق نمی‌کند، و توقیف نفتکش گریس۱، از ابتدا صد در صد غیرقانونی بود.»

توییت ظریف واکنشی است به سخنان «فابیان پیکاردو، وزیر ارشد دولت جبل‌الطارق» درباره ارائه تضمین از سوی جمهوری اسلامی در خصوص مقصد این نفتکش و  همچنین بیانیه وزارت خارجه بریتانیاست که در آن تاکید شده بود جمهوری اسلامی ایران باید به «تضمین‌هایی که در مورد نفتکش گریس۱ و محموله آن به دولت جبل‌الطارق داده» پایبند بماند.

فابیان پیکاردو، وزیر ارشد دولت جبل‌الطارق، نیز روز پنج‌شنبه ۲۴ مرداد ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش ایرانی گریس۱ پس از گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی و ارائه تضمین از سوی آن‌ها مبنی‌ بر اینکه شناور مذکور به مقصد کشورهای مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا حرکت نخواهد کرد، آزاد شده است.

محمدجواد ظریف در توییت خود تاکید کرد که پیشتر «سفارت ایران در لندن به اطلاع وزارت امور خارجه بریتانیا رسانده بود که تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد ایران صدق نمی‌کنند.»

با این حال در نامه‌ای که ظریف تصویر آن را منتشر کرده و تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۷ را دارد، سفارت ایران در لندن ضمن «محکومیت توقیف غیرقانونی گریس۱ و درخواست رفع فوری» این نفتکش، به وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده است که «همانگونه که جمهوری اسلامی ایران قبل از این هم اعلام کرده است مقصد سوپرتانکر گریس۱ نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود.»

در ادامه این نامه، سفارت ایران در لندن عنوان کرده است که «اعلام این مطلب هیچ خدشه‌ای بر این موضع اصولی حقوق مورد پذیرش جهانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا نمی‌تواند بر کشورهای ثالث اعمال گردد، وارد نمی‌سازد.»

در این نامه همچنین به ملاقات ۲۶ تیر ماه با فابیان پیکاردو، سر وزیر جبل الطارق، و ریچارد مور، مدیر سیاسی وزارت خارجه» بریتانیا اشاره و تاکید شده است که «پیرو» آن جلسه، اعلام می شود که «مقصد سوپرتانکر گریس۱ نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، در ساعات اول پس از رفع توقیف نفتکش گریس۱، در توییتی نوشت:«درتمامی۴۰ روز گذشته با مشارکت نهادهای ذیربط داخلی تحت مدیریت وزارت خارجه گفت‌وگوهای مستمری در سطح سیاسی،حقوقی و فنی با طرف انگلیسی برای رفع این اقدام غیرقانونی» است.

او ساعاتی بعد در واکنشی مشابه  ظریف، در صفحه توییتر خود نوشت: «بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست. از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است. اگر مقصد نفتکش هم سوریه می‌بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین‌الملل از سوی ایران صورت نگرفته بود و بر عکس اقدام انگلیسی‌ها در توقیق نفتکش حامل نفت ایران دقیقاً نقض حقوق بین‌الملل بود.»

بخشی دیگری از واکنش‌های مقام‌های وزارت امور خارجه ایران نیز معطوف به درخواست ایالات متحده آمریکا از دادگاه برای توقیف نفتکش گریس۱ به نفع این کشور است.

ظریف در واکنش به این درخواست، نوشت: «آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی -از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو- شکست خورده، تلاش کرد تا از نظام قضایی برای دستبرد به اموال ما در آب‌های آزاد سوءاستفاده کند. این تلاش برای راهزنی دریایی، نشانه‌ای از بی‌اعتنایی ترامپ به قانون است.»

 بعیدی‌نژاد نیز در موضعی مشابه، در صفحه توییتر خود نوشت: «آمریکا با تلاش‌های مذبوحانه  آخرین لحظه خود، قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد. با تلاش‌های روزهای گذشته تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفتکش به دریای آزاد نیز تامین شده است و کشتی بزودی منطقه‌ی جبل الطارق را ترک خواهد نمود.»

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، هم پس از رفع توقیف از نفتکش گریس۱، گفت: «همه مستکبرین عالم در مقابل استقامت جبهه حق حتما تسلیم شده و تمکین می‌کنند.»

 حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز بدون اشاره مستقیم به رفع توقیف نفتکش گریس۱، گفت: «انگلیسی‌ها که هیچ کاری را به تنهایی شروع نکرده و هیچ کاری را به تنهایی پایان نداده‌اند، سعی می‌کنند مساله ایران برای آن‌ها به معضل سیاست خارجی لندن تبدیل نشود.»

او گفت: «محافظه کاران انگلیسی زبان ترامپ را می فهمند، ترامپی که اعلام کرد در عمل کمکی به انگلیس نمی کند و انگلیس باید به تنهایی نفتکش‌های خود را اسکورت کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More