شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش دادگستری خراسان رضوی به اعدام یک نفر در مشهد به اتهام «نوشیدن مشروبات الکلی»

 

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره اعدام مرتضی جمالی در مشهد به اتهام «نوشیدن مشروبات الکلی»، دادگستری خراسان رضوی خبر اعدام او را تایید کرد.

در اطلاعیه دادگستری خراسان رضوی بدون اشاره به نام آقای جمالی اعلام شده که او سال ۹۷ در حال «مستی» در حین رانندگی «پر خطر و بدون گواهینامه» بازداشت شده بود و در سال‌های ۹۵ تا ۹۷، «۲۰ سابقه محکومیت کیفری قطعی» داشته که مربوط به «مواد مخدر، نوشیدن و نگهداری مشروبات الکلی» بوده است.

در این اطلاعیه جزئیات بازداشت این فرد در سال‌های مختلف اعلام شده که همه آنها مربوط به نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر و یک بار آن مربوط به «ضرب و جرح عمدی» بوده است.

بر اساس این اطلاعیه، او سال ٩٧ « در حالی که مست بوده، بر روی موتورسیکلت در حال رانندگی پر خطر و بدون گواهینامه دستگیر می‌شود».

دادگستری خراسان رضوی در عین حال اعلام کرد که او در مقاطع مختلف زمانی به اتهاماتی مانند «آدم‌ربایی، تهدید، اعمال منافی عفت و سرقت نیز تحت تعقیب قرار می‌گیرد». 

با این حال در این اطلاعیه به نتیجه این پرونده‌ها اشاره نشده و به نظر می‌رسد که این پرونده‌ها در نهایت به تبرئه این فرد منجر شده است.

سازمان حقوق بشر ایران خبر داده بود که روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه، یک مرد در مشهد به اتهام نوشیدن مشروبات الکلی اعدام شده است.

 

 

حسین حبیبی شهری، وکیل این زندانی، گفته است که موکلش سال ۹۷ یا ۹۶ برای ششمین بار به اتهام «شرب خمر» بازداشت شده بود.

حبیبی شهری در اینستاگرام خود نوشته بود که این نام کوچک این فرد مرتضی بوده و دو فرزند خردسال داشته است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که نام این فرد مرتضی جمالی بوده است.

این وکیل دادگستری همچنین از «سخت‌گیری» دادگاه انتقاد کرده و در اینستاگرام خود نوشته بود: « وقتی در آخرین ملاقات حضوری با ذوق و شوق به سراغم آمد و گفت آقای وکیل چه خبر و با سکوت من مواجه شد، متوجه همه چیز شد.»

وکیل آقای جمالی در پست‌هایش هیچ‌گونه اشاره‌ای به سابقه کیفری او نکرده است.

 

 

حسین حبیبی شهری اما چند ساعت بعد پست اینستاگرام خود را پاک کرد و در پست دیگری نوشت که این حکم «بر اساس قانون» صادر شده است.

اعدام این فرد در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته و با انتقاد شدید کاربران همراه بوده است.

 

 

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل اعدام جمالی را محکوم کرد.

دایانا الطحاوی معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل در واکنش به خبر اعدام او در مشهد به اتهام «نوشیدن مشروبات الکلی» گفت: «مقام‌های ایران بار دیگر بی‌رحمی و غیرانسانی بودن محض سیستم قضایی‌شان را با اعدام مردی صرفا به خاطر نوشیدن الکل آشکار کردند.»

در قانون مجازات اسلامی برای دفعات اول و دوم نوشیدن مشروبات الکلی حکم شلاق و برای دفعه سوم حکم اعدام تعیین شده است.









 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More