شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش جهانگیری به انفجار کشتی اسرائیلی: هر اتفاقی بیفتد انگشت اتهام متوجه ما می‌شود

 

پس از آنکه اسرائیل انفجار کشتی خود در دریای عمان را به تهران نسبت داد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری ایران، گفت هر اتفاقی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بیفتد «انگشت اتهام» متوجه ایران می‌شود.

جهانگیری روز شنبه ۹ اسفندماه طی سفری به استان گلستان به مخاطرات و تهدیدهای فعلی کشور اشاره کرد و افزود: «امروز در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی هر اتفاقی بیفتد، انگشت اتهام را متوجه ایران می‌کنند.»

او در این زمینه اضافه کرد:‌ «همین‌طور که آتش گرفتن یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی را به ایران نسبت می‌دهند، باید در این خصوص بیش از گذشته حساسیت داشت.»

سازمان تجارت دریایی بریتانیا روز جمعه از وقوع انفجاری در کشتی متعلق به شرکت اسرائیلی در دریای عمان خبر داد و افزود کشتی و خدمه‌اش سالم‌اند و تحقیقات درباره آن جریان دارد.

شبکه ۱۳ اسرائیل هم در پی آن گزارش داد مقام‌های این کشور ایران را مسئول حمله می‌دانند. بنی گنتس، وزیر دفاع این کشور،‌ گفته ایران متهم اصلی پشت این حمله است.

در حالی معاون اول رییس‌جمهور ایران انتساب این مساله به تهران را «انگشت اتهام» خوانده که روزنامه کیهان، تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده این حمله از سوی نیروهای مورد حمایت تهران در تلافی حمله اخیر آمریکا و اسرائیل به پایگاه‌های شبه‌نظامیان متحد ایران در سوریه انجام شده است.

اختلاف میان تهران و تل‌آویو در شرایطی پس از این حمله تشدید می‌شود که دنی دنون،‌ سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل متحد، گفته: «ما ساکت نخواهیم بود. ایرانی‌ها هزینه سنگینی برای هرگونه هجمه علیه دولت اسرائیل خواهند پرداخت.»

به گزارش شبکه خبری «کان» مقام‌های ارشد اسرائیلی روز یک‌شنبه درباره این مساله و نحوه پاسخگویی به حمله، مذاکره خواهند کرد.

روزنامه جروزالم‌پست نوشته کشتی مورد حمله قرار گرفته با نام «هلیوس‌ری»، که معمولا برای حمل وسایل نقلیه استفاده می‌شد، هنگام وقوع انفجار شامگاه پنجشنبه از عربستان سعودی به سمت سنگاپور می‌رفت. پس از حادثه، این کشتی برای ارزیابی خسارت به بندری در دوبی هدایت شده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، مقامات شرکت امنیتی «دریاد» که امنیت منطقه را تامین می‌کرد، نیز گفته‌اند در حال بررسی احتمال دخالت نیروهای نظامی ایران در این حادثه هستند.

دریاد در گزارشی اشاره کرد: «در حالی که جزئیات مربوط به این حادثه نامشخص است، اما این احتمال واقع‌بینانه وجود دارد كه این اتفاق نتیجه فعالیت نامتناسب نیروهای نظامی ایران باشد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More