شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: شلوغ نکنید، پذیرفتنی نیست

 

کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به بیانیه مدیرکل این آژانس درباره کشف ذرات اورانیوم در مکان‌های اعلام نشده، آن را «شلوغ کردن» از سوی آژانس و کشورهای عضو شورای حکام خواند.  

سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی روز پنجشنبه ۲۹ آبان‌ماه در گفت‌وگو با رسانه‌ها ذرات کشف‌شده از سوی بازرسان آژانس در مکان‌های اعلام نشده ایران را «اورانیوم طبیعی و غنی‌نشده» توصیف کرد.

او گفت:‌ «این که بیایند و عجله کنند و بگویند ما نیاز به پاسخ فوری ایران داریم و پاسخ‌های ایران قانع‌کننده نیست، ما برای این جواب داریم و من در بیانیه خود در شورای حکام به این اشاره خواهم کرد.»

غریب‌آبادی در ادامه افزود:‌ «اینکه چطور آژانس هشت ماه طول کشید این نتایج و نمونه‌ها را به ما بدهد،‌ ولی ما دوماه و نیم در دست بررسی داریم،‌ هم آژانس و هم کشورها باید شلوغ کنند؟ این برای ما پذیرفتنی نیست.»

این دیپلمات جمهوری اسلامی اضافه کرد: «هر زمانی که نیاز داشته باشیم طلب کرده و صرف خواهیم کرد که بتوانیم نتایج بررسی‌های خود را در این زمینه ارائه دهیم.»

رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه در گزارش به شورای حکام گفته بود: «وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشاء انسانی،‌ از جمله ذرات تغییر یافته ایزوتوپی، در مکانی که به آژانس اعلام نشده، باید توسط ایران به طور کامل و فوری توضیح داده شود.»

با آنکه بیانیه گروسی اشاره‌ای به محل کشف ذرات اورانیوم نکرده، اما به نظر می‌رسد این مساله مربوط به اختلافات اخیر میان تهران و آژانس درباره سایتی به نام «تورقوزآباد» در نزدیکی تهران باشد که بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل، قبلا آن را علنی کرده بود.

پیش از این نیز با آنکه مقام‌ها و رسانه‌های حکومت ایران اظهارات نتانیاهو را رد کرده بودند، خبرگزاری رویترز در شهریورماه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که آژانس در نمونه‌های آزمایش‌شده از یک انبار اتمی مورد ادعای اسرائیل در نزدیکی تهران، آثار اورانیوم کشف کرده است.

 

تا تعادل برنگردد،‌ تعهدات برجامی را کاهش می‌دهیم

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره کاهش تعهدات برجامی گفت: «ایران مادامی که تعادل به برجام برنگردد، ناچار است به مسیر کاهش تعهدات خود ادامه دهد.»

او همچنین به خسارت «۲۰۰ میلیارد یورویی» ایران در دوسال و نیم خروج آمریکا از برجام اشاره کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدیدش ضمن اشاره به فعالسازی سانتریفیوژهای تاسیسات زیرزمینی سایت نطنز، خواستار همکاری پایدار، اعتمادسازی و همچنین رعایت تعهدات برجام از سوی تهران شده است.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه نوشته بود به گزارشی از آژانس به دولت‌های عضو دست یافته که نشان می‌دهد ایران سوخت‌رسانی با گاز هگزافلوراید به آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته نسل دوم را آغاز کرده است.

بر اساس گزارش رویترز،‌ نصب و استفاده ایران از سانتریفیوژهای نسل دوم نقض دیگری از برجام به شمار می‌رود.

 

واکنش نمایندگان آمریکا و روسیه در آژانس انرژی اتمی به «پنهان‌کاری» و سطح همکاری ایران

در پی بیانیه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادامه نقض تعهدات برجام از سوی ایران و کشف اورانیوم در مکان‌های اعلام نشده،‌ نماینده آمریکا آن را نشانه احتمال «پنهان‌کاری» دانست و و روسیه خواستار همکاری بالای تهران با آژانس شد.

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ روز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه طی اظهاراتش خطاب به شورای حکام ضمن اشاره به عدم پاسخ قانع‌کننده از سوی ایران درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده گفت: «هیچ‌کس نباید آنچه را که اینجا بیان می‌شود، اشتباه کند: هر ماده هسته‌ای که چنین اثری از خود برجای گذاشته به احتمال زیاد غنی یا پرتوافکنی‌شده است.»

ولکات اضافه کرد که این مساله یک سری از سوالات جدید را درباره منشاء این ذرات و چیزی که ایران ممکن است همچنان در حال «پنهان کردن» آن باشد،‌ ایجاد می‌کند.

نماینده آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت: «بگذارید روشن کنیم، وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران موجب نگرانی جدی درباره گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.»

ولکات افزایش سطح غنی‌سازی و تولید آب‌ سنگین را مورد اشاره قرار داد و خواستار توقف سوخت‌رسانی به سانتریفیوژهای نسل دوم در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی در نطنز شد.

از سوی دیگر میخائیل اولیانف، نماینده روسیه،‌ بر اهمیت همکاری بالای ایران با آژانس حتی در دوره شیوع کرونا تاکید کرد و خواستار ادامه اعتمادسازی شد.

همزمان او از آمریکا خواست تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More