شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران به سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره برجام

 

حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره برجام را ادامه «میراث شوم ترامپ» خواند و یک مقام نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز گفت که دولت بایدن در حال نقض برجام است.

آشنا در توییتی نوشت: «وزیر خارجه آمریکا با شرط‌گذاری برای بازگشت کشور خود به اجرای تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، نیم‌نگاهی به میراث  شوم ترامپ دارد.»

او اضافه کرد: «اگر این روش جواب می‌داد؛ ترامپ خود در حسرت یک تلفن از تهران، کاخ سفید را ترک نمی‌کرد.»

معاون مطبوعاتی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل هم به نیوزویک گفت دولت جدید آمریکا مثل دولت قبلی، تعهداتش بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

علیرضا میریوسفی تاکید کرد همانطور که محمدجواد ظریف و مجید تخت‌روانچی در مقاله جدید خود تصریح کرده‌اند ایران همواره بر این باور است که آمریکا به عنوان طرفی که نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ را برخلاف قوانین بین‌المللی نقض کرده، باید از هر دو تبعیت کند و تحریم‌ها را بردارد.

به گفته او، اقدامات ایران در محدوده برجام بوده و این کشور تعهداتش را بر اساس پاراگراف ۳۶ توافق هسته‌ای کاهش داده است.

وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به سخنان همتای آمریکایی خود نوشت واشینگتن برجام را نقض کرده، دسترسی غذا/دارو را برای ایرانی‌ها مسدود کرده و پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ را مورد مجازات قرار داد اما ایران به برجام پایبند بود و فقط اقدامات چاره‌ساز پیش‌بینی‌شده انجام داد.

او افزود: «حالا چه کسی باید گام اول را بردارد؟ هرگز شکست حداکثری ترامپ را فراموش نکنید.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، هشتم بهمن در نخستین نشست خبری خود گفت که «تا رسیدن به توافق با ایران، فاصله داریم» و درباره «توافق طولانی مدت با ایران» با «متحدان خود» گفت وگو خواهیم کرد. 

او تاکید کرد تا زمانی که ایران به تعهدات خود عمل نکند ایالات متحده به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه همچنین با وزیران خارجه اسرائیل، آلمان و بریتانیا درباره برجام و دیگر موضوعات مربوط به ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

حسن روحانی، رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گفته بود که «توپ برای برجام در زمین واشینگتن است».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز سوم بهمن ماه در یادداشتی در فارن افرز از جو بایدن خواسته بود که «بدون تغییر شرایطی که با مذاکرات دقیق به دست آمده» تحریم‌های وضع شده از سوی دولت پیشین واشینگن علیه تهران را لغو کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More