شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران به تمدید نشدن معافیت‌های هسته‌ای؛ تاثیری در فعالیت‌هایمان ندارد

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تمدید نشدن معافیت‌‌های تحریمی پروژه‌های اتمی ایران که با برجام مرتبط هستند را «سر و صدای رسانه‌ای» خواند و اعلام کرد که این اقدام «هیچ تاثیری بر روند کار» جمهوری اسلامی ندارد.

بهروز کمالوندی گفت که سوخت اتمی مورد نیاز « بدون هیچ مشکلی» از روسیه به ایران ارسال می‌شود و اگر سوخت موجود تمام شود ایران «قادر به تولید» آن است.

سوخت نیروگاه اتمی بوشهر با نظارت سازمان انرژی اتمی از روسیه تامین می‌شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که کلیه معافیت‌های باقی‌مانده از تحریم برای پروژه‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران تا ۶۰ روز دیگر به پایان خواهد رسید.

بر اساس این بیانیه، لغو معافیت‌ها راکتور اراک، تامین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و صادرات ضایعات سوخت راکتورهای تحقیقاتی ایران را شامل می شود.

پمپئو افزود آمریکا معافیت مرتبط با فعالیت‌های در حال انجام در واحد اول نیروگاه هسته‌ای بوشهر را ۹۰ روز تمدید می‌کند تا کارها با ایمنی به پایان برسد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره راکتور اراک نیز گفت: « چین و سایر کشور‌های اروپایی با ما در این کار همراهی می‌کنند، اما کار اصلی طراحی راکتور و سوخت آن با خودمان است.»

او در عین حال اعلام کرد که روند کار در بازطراحی راکتور اراک «به دلیل مشکلاتی که در اجرای برجام و اعمال تحریم‌ها وجود دارد آهسته است».

کمالوندی گفت اروپا در تحریم‌ها با آمریکا همراهی نکرده، اما در بازسازی این راکتور «چندان سرعت عمل ندارد».

بریتانیا و چین برای بازطراحی راکتور اراک با ایران همکاری می کنند تا این راکتور از آب سنگین به راکتور آب سبک تبدیل شود.

مقام‌های آمریکایی از اقدام دولت ایالات متحده در عدم تمدید معافیت‌ پروژه‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران استقبال کرده و خواستار تداوم فشارها بر جمهوری اسلامی شده‌اند.

برایان هوک، نماینده ویژه ‌آمریکا در امور ایران، با اشاره به اقدام آمریکا گفته است: «جمهوری اسلامی از برنامه هسته‌ای خود برای باج‌گیری از جامعه جهانی استفاده می‌کند.»

کریستوفر فورد، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه در واکنش به عدم تمدید معافیت پروژه‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران گفت: «تا زمانی‌که جمهوری اسلامی برای مذاکره درباره راه‌حل مورد نظر ایالات متحده به پای میز مذاکره نیاید فشارهای آمریکا ادامه خواهد یافت.»

کریستوفر فورد تاکید کرد که مجبور کردن جمهوری اسلامی به انجام یک تعامل به نفع صلح و ثبات خاورمیانه است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More