شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به «کرونا‌یاب» سپاه پاسداران: رد اعتبار در داخل،‌ طعنه در خارج

 

در پی رونمایی از دستگاهی تحت عنوان «ویروس‌یاب مستعان» به دست حسین سلامی،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران، مقام‌های دولت ایران آن را غیرمجاز خواندند و در خارج کشور نیز این دستگاه با طعنه مقام‌های سیاسی روبه‌رو شد.

کیانوش جهان‌پور،‌ رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،‌ روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه طی یک نشست خبری به اقدام سپاه پاسداران واکنش نشان داد و گفت: «اگر این دستگاه از سوی وزارت بهداشت تایید شده بود، حتما در گزارش رونمایی آن اعلام می‌شد. مرجع تایید وزارت بهداشت است.»

او همچنین به نبودن مهر تایید سازمان غذا و دارو بر این دستگاه اشاره کرد.

از سوی دیگر حسام‌الدین آشنا،‌ رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک و مشاور ریاست‌جمهوری، با انتشار متنی در صفحه توییتر خود  خطاب به صداوسیما برنامه معرفی این دستگاه را «رپورتاژآگهی» خواند و خواستار خودداری از آن شد.

او نوشت: «بدون تایید رسمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای واکسن‌ها، داروها، کیت‌های تشخیصی و ویروس‌یاب‌های ابتکاری و بی‌نظیر تبلیغ نکنید؛ حتی‌اگر...»

برنامه تلویزیونی رونمایی از دستگاه سپاه پاسداران با حضور سلامی و تعدادی از فرماندهان نظامی از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شده بود.

در این برنامه سلامی گفت که دستگاهی که بسیجی‌ها ساخته‌اند قابلیت تشخیص کرونا «از فاصله ۱۰۰ متری» و در فاصله زمانی  «پنج ثانیه» را دارد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، قیمت این دستگاه را هشتصدمیلیون تومان اعلام شده است.

تبلیغ تلویزیونی این دستگاه تاییدنشده در حالی است که بر اساس اسناد رسیده به ایران اینترنشنال، پیشتر علیرضا مرندی،‌ رییس فرهنگستان علوم پزشکی و رییس تیم پزشکی رهبر جمهوری اسلامی،‌ با نوشتن نامه‌ای به حسن روحانی، از او خواسته بود تا دستور توقف انتشار اخبار تاییدنشده مرتبط با درمان کرونا در رسانه‌های خبری را صادر کند.

 

واکنش کاربران؛ علنی کردن تاریخچه دستگاه

در پی انتشار این برنامه تلویزیونی، ‌کاربران رسانه‌های اجتماعی با طعنه و کنایه ضمن اعتبار علمی آن، مانور رسانه‌ای روی این دستگاه را مورد انتقاد قرار دادند.

برخی حساب‌های کاربری با انتشار تصاویری نشان دادند که این دستگاه پیش از این نیز چندین بار دیگر و در زمینه‌های متفاوت رونمایی شده بود.

از جمله یک‌بار در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از مشابه این دستگاه در ارومیه و برای کشف «ماده جامد و مایع» رونمایی شد. در مواردی دیگر نیز در زمینه کشف سوخت قاچاق در سال ۱۳۹۶ و یا کشف فلزات معدنی این دستگاه به عنوان یک اختراع جدید رونمایی شده است.

برخی کاربران نیز اشاره کرده‌اند که در کشورهای دیگر،‌ از جمله مصر، مشابه این دستگاه از سوی نیروهای نظامی و ارتش با عناوین دیگر از جمله کشف بیماری ایدز یا هپاتیت استفاده شده بود.

 

واکنش‌ خارجی؛ طعنه به جهش تولید

برنامه تلویزیونی سپاه پاسداران با واکنش‌هایی از سوی رسانه‌ها و طعنه برخی مقام‌های کشورهای دیگر نیز مواجه شد.

لن خودورکوفسکی، مشاور ارشد روابط عمومی وزارت خارجه آمریکا، در توییتی در واکنش ساخت دستگاه «کرونایاب» سپاه پاسداران نوشت: «دستگاه جدید و بسیار پیشرفته کرونایاب که متخصصان نخبه پزشکی در سپاه پاسداران ساخته‌اند را معرفی می‌کنم. دکتر سلامی آن را تایید کرده است.»

حساب توییتر فارسی وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به اظهارات سلامی در رونمایی از این دستگاه نوشت: «عجیب است که این دستگاه همیشه در هنگام نزدیک شدن به پرسنل سپاه بوق می‌زند. آیا امکان این هست که شما یک دستگاه جن‌یاب بعد از این بسازید؟»

در این توییت، با اشاره به هشتگ‌ «جهش تولید» به طعنه به رونمایی از این دستگاه در پی نامگذاری سال از سوی علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ اشاره شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More