شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به طرح مجلس برای محدودتر کردن اینترنت؛ از «فرار» قالیباف تا مخالفت رضایی

 

موافقت نمایندگان مجلس با بررسی طرح محدودتر کردن اینترنت در ایران موسوم طرح «صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در کمیسیون ویژه فرهنگی بدون ارجاع به صحن علنی، با واکنش‌های گسترده فعالان سیاسی و مدنی و همچنین کاربران رسانه‌های اجتماعی و حتی برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی و خود نمایندگان مجلس مواجه شده است.

واکنش‌های منفی کاربران نسبت به این طرح در رسانه‌های اجتماعی بسیار گسترده بود و آنها با هشتگ‌هایی مختلف مثل «کشتار مجازی» و «طرح خیانت به حقوق کاربران» علیه این طرح موضع‌گیری کردند.

رای‌گیری مجلس درباره واگذاری این طرح به کمیسیون ویژه در روزی برگزار شد که محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، به سوریه سفر کرده بود.

برخی از کاربران با اشاره به غیبت قالیباف در جلسه روز چهارشنبه مجلس، آن را نوعی «فرار» او از پذیرفتن مسئولیت پیامدهای این طرح دانستند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توییتی نوشت: «در حالی که جامعه با انواع مشکلات و مصائب اقتصادی مواجه است، تصویب طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران اینترنت، چه ضرورتی داشته است؟»

امیر ناظمی، ‏‏‏‏معاون وزیر ارتباطات و ‏رییس سازمان فناوری اطلاعات، هم توییت کرد: «طرحی که اکوسیستم استارتاپی کشور، فعالان فضای مجازی با هر گرایش سیاسی، صاحبان کسب‌وکارهای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی خانگی و عموم مردم با آن به‌صراحت مخالف هستند، سرمایه اجتماعی را نابود می‌کند و در نهایت هم به اهداف نادرست و نسنجیده خود نخواهد رسید.»

اما اولین مخالفت‌ها از درون خود مجلس و در زمان رای‌گیری برای ارجاع این طرح به کمیسیون ویژه بود.

حسن محمدیاری، نماینده تالش، در مخالفت با این طرح گفت: «طرح، پلتفرم‌هایی را اعلام کرده و گفته اگر ظرف چهار ماه دفاتر آن‌ها در کشور راه نیفتد فیلتر می‌شوند. اگر فیلتر شود و جایگزین نداشته باشد، مردم آسیب خواهند دید.»

او همچنین هشدار داد که «دود» اجرای این طرح «به چشم مردم» خواهد رفت و «به ضرر دولت رئیسی» خواهد بود.

همچنین جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، از این که چنین «طرح مهمی توسط عده محدودی در کمیسیون فرهنگی» بررسی شود انتقاد کرد و گفت: «در شرایطی که مردم با مشکلات جدی اقتصادی مواجه‌اند چه ضرورتی دارد که طرحی برای محدودسازی فضای مجازی تعبیه شود.»

او پیش‌بینی کرد که به خاطر تحریم‌ها و عدم مراودات اقتصادی ایران با سایر کشورها، پیام‌رسان‌های خارجی نمی‌توانند در عرض چهار ماه دفتر مستقل در ایران ایجاد کنند و در نتیجه این شبکه‌ها مسدود خواهند شد و «کسب و کار و مشاغل مردم تعطیل می‌شود».

همچنین پس از رای‌گیری، معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار گفت: «مجلس برای آب خوزستان، ‌کرونای سیستان و بلوچستان و مشکل واکسیناسیون جلسه غیرعلنی نداشت اما برای طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و بررسی آن طبق اصل ۸۵ جلسه غیر علنی برگزار کرد آن هم در حالی که ایرادات اساسی به آن وارد است.»

او تاکید کرد: «امروز روز تلخی برای مجلس بود.»

روح‌الله حضرت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حساب توییتر خود نوشت: «طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی میلیون‌ها کسب و کار اینترنتی را با بحران روبرو می‌کند. این تصمیم‌های چشم‌‌بسته مغایر با اراده مردم است.»

عبدالعلی رحیمی‏ مظفری نماینده سروستان، خرامه و کوار در مجلس نیز در توییتر نوشت مخالف اجرای اصل ۸۵ برای این طرح بود.

همچنین انجمن روزنامه نگاران زن ایران در واکنش به این طرح با انتشار بیانیه‌ای چندین پرسش را درباره پیامدهای ناگوار این طرح مطرح کرد و نوشت: «آیا اولویت کار مجلس انقلابی در شرایط کنونی جامعه، تنها محدود کردن جریان آزاد ارتباطات و اطلاعات است؟ یا ارائه طرح‌هایی برای مشکلات اساسی چون کرونا، بیکاری، مشکلات زیست محیطی و ...»

با وجود سیل انتقادها و اعتراض‌ها، نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس برای آرام کردن معترضان به ایرنا گفت: «این طرح هنوز در مجلس تصویب نشده است و باید به تصویب کمیسیون مشترک برسد.»

او ادامه داد: «به طور طبیعی پیشنهادات جدید، حذف و اصلاحات جدید اعمال می‌شود.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More