شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به اقدام مخالفان بسته‌شدن اماکن زیارتی در شکستن ورودی‌ حرم‌های قم و مشهد

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در واکنش به تجمع مخالفان بسته شدن زیارتگاه‌ها که به شکستن در ورودی «حرم حضرت معصومه» در قم و شکسته شدن موانع حفاظتی «حرم امام هشتم شیعیان» در مشهد منجر شد ، این گروه را زنده کنندگان یاد خوارج خواند و خواستار بازداشت و مجازات‌شان شد، همزمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز این افراد را «بدخواه و دشمن» نامید.

عصر و شامگاه دوشنبه و پس از بسته شدن تعدادی از اماکن زیارتی از جمله حرم امام هشتم شیعیان در مشهد و حرم حضرت معصومه در قم که براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا انجام شد، جمعی از مخالفان این تصمیم در قم و مشهد مقابل این زیارتگاه‌ها تجمع کرده و در قم با شکستن در حرم و در مشهد با تخریب موانع حفاظتی وارد این اماکن شدند.

علی مطهری، نماینده مجلس و فرزند مرتضی مطهری از بنیانگذاران جمهوری اسلامی با تاکید براینکه این افراد «یاد خوارج را زنده کردند»، خواهان بازداشت و مجازات مخالفان بسته شدن این حرم‌ها به دو اتهام «شیوع کرونا و وهن اسلام و شیعه» شد.

مطهری در صفحه توییتر خود نوشت: «افراد جامد فکری که در اعتراض به بسته‌ شدن درب حرم حضرت معصومه به آنجا هجوم بردند و درب را شکستند، باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آنها یاد خوارج را زنده کردند.»

همزمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در واکنش به شکسته شدن در حرم حضرت معصومه در قم از سوی مخالفان بسته شدن این حرم، با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که «بسته بودن این بارگاه سخت و جانکاه است اما هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت به این حرم باشد.»

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در بیانیه خود عنوان کرد که با وجود « چالش ویروس کرونا و کووید ۱۹» درحال حاضر «محوریت توام عقلانیت و معنویت در پشت سر گذاردن این ایام کرونایی مهم‌ترین اصلی است که نباید فراموش شود و یا مورد کم‌توجهی قرار گیرد.»

در بخش دیگری از بیانیه مدیریت حوزه‌های علمیه که ریاست و شورای عالی آن از سوی علی خامنه‌ای منصوب می‌شوند، آمده است که «بدخواهان و دشمنان» در شرایط فعلی «بی‌رحمانه این بلا [شیوع ویروس کرونا] را به کارزاری اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مبدل کرده‌اند.»

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه  در بیانیه خود همچنین عاملان رویدادهای شامگاه دوشنبه در قم و مشهد را کسانی معرفی کرد که «با انجام اقداماتی افراط‌گرایانه و به دور از عرف شریعت درصدد ضربه زدن به ملت و انقلاب برآمده‌اند» و تهدید کرد که «چهره دشمنان و منافقان آشکارتر خواهد شد.»

این بیانیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که در قم گروهی از مخالفان بسته شدن حرم مقابل در ورودی آن تجمع کرده و به سخنرانی و سر دادن شعار پرداختند و از جمله یکی از سخنرانان گفت که   هر کس گفته با ورود به این مکان کرونا می‌گیریم، نفهمیده اذن دخول یعنی چه. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید چون آنها نه به خدا باور دارند و نه به ماوراالطبیعه.»

مخالفان بسته شدن اماکن زیارتی، در ادامه با شکستن بخشی از در ورودی حرم قم، با سر دادن شعار «حیدر، حیدر» وارد محوطه آن شدند.

پس از این بود که فرمانده نیروی انتظامی استان قم از تحصن مخالفان بسته شدن حرم قم خبر داد و گفت: «در حال حاضر در جلسه شورای تامین در داخل حرم حضرت معصومه تشکیل‌شده و چنانچه ابلاغ کند که با عوامل تحصن‌کننده در حرم برخورد کنیم، با استفاده از نیروهای حاضر در محل این اقدام را انجام خواهیم داد.» او تاکید کرد که «نیروهای ما در آماده‌باش کامل قرار دارند و اجازه هیچ‌گونه هتک حرمت مجدد به حرم حضرت معصومه را نخواهند داد.» با این حال جزییات بیشتری از تصمیم‌های شورای تامین گزارش نشد.

شهر مشهد نیز که اکنون شیوع ویروس کرونا در آن به شدت در حال گسترش است، شامگاه دوشنبه ۲۶ اسفند ماه شاهد رویدادهایی مشابه قم بود و به دنبال بسته شدن حرم امام هشتم شیعیان در مشهد، گروهی از مخالفان این تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، با شعار حیدر،حیدر موانع حفاظتی اطراف حرم را شکسته و وارد آن شدند.

منابع محلی گفتند که در جریان ورود مخالفان بسته شدن حرم امام رضا و درحالی که این افراد خود را به نزدیک‌ترین در ورود به مقبره امام رضا رسانده بودند، نگهبانان حرم، نیروهای انتظامی و ماموران یگان‌ ویژه با این گروه درگیر شدند و آنها را عقب راندند.

محمد توکلی، معاون آستان قدس رضوی از این افراد به عنوان «جمعیت قلیل معترض به بسته شدن درهای حرم امام رضا» نام برد و گفت که «آنها از سوی یگان ویژه نیروی انتظامی از اطراف حرم پراکنده شدند» و در نهایت «نیروی انتظامی در اطراف حرم مستقر شده و شرایط امن است».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More