شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌های بین‌المللی به پایان معافیت‌های نفتی ایران

کمتر از یک روز پس از اعلام رسمی لغو تمدید معافیت‌های نفتی‌ ایران از سوی آمریکا،  برخی از تولیدکنندگان و مشتریان نفت نسبت به این تصمیم واکنش نشان داده‌اند. ریاض از آمادگی برای جبران تفاضا‌ها در بازار گفته و آنکارا تنها کشوری بوده که نسبت به تصمیم آمریکا واکنشی اعتراضی نشان داده است. 

عربستان سعودی و عراق:‌ جبران می‌کنیم

بلافاصله پس از ادعای آمریکا مبنی بر نقش جبران‌کننده عربستان سعودی در تعدیل بازار نفت،‌ عادل الفالح،‌ وزیر نفت عربستان، این موضوع را تایید کرد. وی، ضمن تاکید بر رصد دقیق تحولات بازار نفت، گفت که کشورش از «وجود نفت کافی در بازار برای مصرف‌کنندگان» مطمئن است و «تضمین می‌کند که بازار نفت از تعادل خارج نمی‌شود.»

از سوی دیگر،‌ عراق که دومین صادرکننده نفت در اوپک است موضعی مشابه عربستان سعودی گرفت و از آمادگی برای افزایش ۲۵۰ هزاربشکه‌ای صادرات نفت خود برای جبران کمبود عرضه خبر داد. این در حالی است که نخست وزیر عراق به تازگی در سفری به ایران با افزایش مراودات تجاری با این کشور توافق کرده بود. عراق همچنین در حال استفاده از معافیت خرید برق و گاز از ایران است.   

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل نیز‌ این تصمیم آمریکا را برای کشورش بسیار «پر اهمیت» خواند.  

مخالفت ترکیه و ادامه تلاش کره جنوبی

از سوی دیگر ترکیه، آمریکا را به واسطه اعلام این سیاست «بازاریاب نفتی دیگر کشورها» خوانده و تغییر منابع نفتی جایگزین را برای کشور خود دشوار دانسته است. چاووش داود اغلو،‌ وزیر خارجه ترکیه، ضمن غیراخلاقی دانستن این اقدام آمریکا گفت: «این کار خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی و خطری برای ثبات منطقه است.»

در واکنشی متفاوت،‌ وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه خود اعلام کرد که به رایزنی‌ها برای استفاده از معافیت ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ،‌ بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، کشور خود را در حوزه میعانات گازی، وابسته به ایران دانسته و اعلام کرده که در همه سطوح در حال ادامه مذاکرات با آمریکا برای کسب تمدید معافیت‌ها است.  

هند و ژاپن:‌ مشکلی نداریم

هند که پیشتر بر استفاده از معافیت‌های آمریکا اصرار کرده بود،‌ پس از بررسی تاثیر جوانب این تصمیم اعلام کرده که مشکلی در تامین نفت جایگزین پیدا نخواهد کرد.

دارمندر پراداهان،‌ وزیر نفت و گاز طبیعی هند، روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت اعلام کرد که کشورش مشکلی در تامین منابع نفتی نخواهد داشت و «پالایشگاه‌های نفت هند می توانند تقاضای نفت و گاز و سایر محصولات پتروشیمی را تامین کنند.» با این حال، خبرگزاری فارس ادعا کرده که به دنبال این تصمیم آمریکا، ارزش روپیه در هند کاهش یافته است.   

همچنین، هیروشیگ سکو،‌ وزیر اقتصاد،‌ بازرگانی و صنعت کشور ژاپن، یک روز بعد از اعلام سیاست آمریکا در یک کنفرانس خبری به رسانه‌ها گفت که با اجرای این سیاست، ژاپن با مشکل اساسی روبرو نخواهد شد.  

آمریکا همزمان با آغاز دور جدید از تحریم‌های نفتی خود در سال گذشته،‌ برای آنچه که «کمک به ثبات بازار جهانی نفت» خوانده بود،‌  ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان را به مدت شش ماه از این تحریم‌ها معاف کرد. با لغو این معافیت،‌ از ماه می این کشورها نیز باید خود را با تحریم‌ها تطبیق دهند. با این حال، وزارت خارجه ایران گفته است که ارزش و اعتباری برای این معافیت‌ها قایل نبوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More