شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکسیناسیون محدود کرونا در ایران با تزریق به فرزند وزیر بهداشت آغاز شد

واکسیناسیون محدود کرونا در ایران با استفاده از دوزهای نخستین محموله وارداتی واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه و با تزریق آن به فرزند سعید نمکی، وزیر بهداشت و شماری از اعضای کادر درمان آغاز شد.

سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت و آموزش پزشکی، روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه طی مراسمی در بیمارستان «امام خمینی» تهران اعلام کرد واکسیناسیون در سراسر کشور در ۶۳۵ بیمارستان دولتی،‌ خصوصی و خیریه برای کارمندان شاغل در بخش‌های آی‌سی‌یو آغاز شده است. به گفته او پرستاران،‌ پزشکان و نیروهای بهیار از جمله‌ گروه‌های دریافت‌کننده واکسن خواهند بود.

در مراسم رسمی آغاز واکسیناسیون که با سخنرانی حسن روحانی،‌ رییس‌جمهور،‌ صورت گرفت فرزند وزیر بهداشت اقدام به تزریق این واکسن کرد. 

پیشتر سعید نمکی در واکنش به انتقادها به کیفیت و کارایی واکسن «اسپوتنیک وی» که واردات  آن به کشور به صورت ناگهانی و طی سفر محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه، به مسکو اعلام عمومی شد، گفته بود «به کوری چشم خیلی‌ها» این واکسن را اول به «خانواده خودمان» تزریق می‌کنیم.

همزمان با این مراسم روحانی در سخنرانی خود به منتقدان عملکرد حکومت ایران در حوزه مدیریت کرونا و همچنین رسانه‌های خارج کشور واکنش نشان داد و گفت: «تا دیروز می‌گفتند بسیاری از کشورها واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند و ایران کاری نکرده،‌ حالا امروز این بندگان خدا چه حرفی داشته باشند که بزنند،‌ نمی‌دانم.»

پیش از این در داخل ایران کارشناسان بهداشتی،‌ سازمان نظام پزشکی و مقام‌های ستاد ملی کرونا بارها از دولت خواسته بودند به تاخیر و تعلل در تهیه واکسن پایان دهند و بسیاری از گروه‌های مدنی و صنفی نیز با صدور بیانیه‌هایی مسئولیت عواقب این تاخیر را با حکومت دانسته بودند.

در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله اسرائیل،‌ امارات متحده عربی،‌ ترکیه، عربستان سعودی و بحرین علاوه بر تزریق واکسن‌های خارجی توسط رهبران و مقام‌های حکومت،‌ واکسیناسیون عمومی از هفته‌ها پیش آغاز شده بود.

روحانی در ادامه اظهاراتش با اشاره به تزریق واکسن به فرزند وزیر بهداشت آن را «کار بسیار خوب» عنوان کرد و افزود: «تا مردم بدانند اگر اقدامی در زمینه مبارزه با کووید انجام می‌شود در چارچوب برنامه‌های بهداشتی است و جان مردم و سلامتی‌شان برای ما عزیز است.»

بنا بر اعلام مسئولان حوزه بهداشت قرار است واکسیناسیون در مرحله بعد با تزریق به افراد بالای ۶۵ سال ادامه پیدا کند.

واکسن روسی که ایران از آن برای پیشبرد برنامه عمومی واکسیناسیون استفاده می‌کند، بر اساس گزارشی که اخیرا در مجله پزشکی لنست منتشر شد،‌ دارای اثربخشی ۹۱/۶ درصدی است.

نخستین محموله این واکسن‌ها ۱۶ بهمن‌ماه توسط هواپیمایی ماهان از روسیه بارگیری شد و در فرودگاه «امام خمینی» به زمین نشست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More