شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وال‌‌استریت‌ ژورنال: آمریکا قصد دارد جلوی وام صندوق بین‌المللی پول به ایران را بگیرد

 

روزنامه وال‌‌استریت‌ ژورنال گزارش داد که دولت آمریکا به این دلیل که ایران بودجه خود را برای «اهداف تروریستی» هزینه می‌کند، قصد دارد جلوی پرداخت وام اضطراری پنج‌ میلیارد دلاری تهران از صندوق بین‌المللی پول را بگیرد. 

این روزنامه سه‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه گزارش داد که مقام‌های ارشد دولت ترامپ گفته‌اند دولت ایران هنوز حساب‌های میلیارد دلاری دارد در دسترس‌ دارد. تهران می‌گوید این وام بین‌المللی را برای مبارزه با بیماری کرونا نیاز دارد.

یکی از مقام‌های دولت آمریکا در این زمینه گفت: «مقام‌های ایرانی سابقه طولانی در ریختن بودجه اختصاص داده شده برای کالاهای بشردوستانه به جیب‌ خود و نیروهای نیابتی تروریستی‌شان دارند.»

به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تهران این بودجه از سوی صندوق بین‌المللی پول را یا به اقتصادش که در اثر تحریم‌های آمریکا تضعیف شده اختصاص می‌دهد و یا این‌که این مبلغ به جای مقابله با کرونا برای شبه‌نظامیان در خاورمیانه خرج می‌کند.

هم‌زمان محمد نهاوندیان،‌ معاون اقتصادی رییس‌جمهوری ایران،‌ در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان رد درخواست وام ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول را رد کرده و گفته این درخواست به جریان افتاده است.

او اضافه کرد که «ادعای آمریکا» که تحریم‌ها شامل غذا و دارو نمی‌شود، «نادرست» است.

پیشتر نیز وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به انتقاد تهران درباره عدم دسترسی به منابع مالی برای تامین دارو به دلیل تحریم‌ها گفته بود مقام‌های ایران می‌توانند از بودجه نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی که معاف از مالیاتند، استفاده کنند.

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران، روز هفتم فروردین‌ماه گفته بود که درخواست برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا را به علی خامنه‌ای داده است.

این درخواست پس از ۱۱ روز مورد موافقت خامنه‌ای قرار گرفت.

 

نقش موثر آمریکا در وام صندوق

صندوق بین‌المللی پول، که با درخواست‌های فوری وام از سوی بسیاری از دولت‌ها روبه رو است.

آمریکا، به عنوان بزرگترین سهام‌دار این صندوق، تا حد زیادی سرنوشت درخواست‌های وام را تعیین می‌کند؛ اگرچه کشورهای عضو می‌توانند اکثریت آراء را برای تصویب وام ایران، حتی با وجود مخالفت واشنگتن، جمع کنند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ایرانی نوشته که تهران ترجیح می‌دهد به جای مبادله زندانیان مانند گذشته، این‌بار دسترسی به وجوهی از قبیل وام صندوق بین‌المللی پول یا آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران در آمریکا را داشته باشد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: «ما در طول ۵۰ سال گذشته از این صندوق چیزی نخواستیم و به وظایف خود هم عمل کردیم. اگر در این شرایط سخت، آنها به وظایف خود عمل نکنند دنیا برداشت دیگری از این مسئله خواهد داشت.»

برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود که تهران باید بودجه عملیات نظامی در سوریه و عراق را برای مبارزه با بحران بهداشتی در کشورش صرف کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More