شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وال‌استریت ژورنال: آمریکا چهار کشتی حامل سوخت ایران را توقیف کرد

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد، در خبری اختصاصی نوشت دولت آمریکا برای نخستین‌بار چهار کشتی که گفته شده حامل سوخت ایران بوده‌ و تحریم‌ها را نقض کرده‌اند، توقیف کرد.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند این چهار کشتی به نام‌های لونا، پندی، برینگ و بلا، چند روز پیش توقیف شده و هم‌اکنون در مسیر انتقال به هیوستون هستند.

به گفته این مقام‌ها، انتظار می‌رود مقام‌های ارشد دولتی از این تانکرها در مراسمی که از قبل برنامه‌ریزی شده بازدید کنند.

وال‌استریت ژورنال از قول یک مقام آمریکایی نوشت این نفتکش‌ها بدون استفاده از نیروی نظامی توقیف شده‌اند. این مقام اما جزییات بیشتری ارایه نداد.

پیامد حمل سوخت به ونزوئلا؟

ماه گذشته هم‌زمان با افزایش تنش‌ها میان تهران و واشینگتن در ارتباط با انتقال محموله‌های سوخت ایران به ونزوئلا، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته بود دادستان‌های فدرال آمریکا شکایتی را برای توقیف حجم سوختی معادل گنجایش چهار نفتکش که تهران به ونزوئلا فرستاده، تنظیم کردند. 

به نوشته این روزنامه، شکایتی که دادستان‌های فدرال آمریکا روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه ارایه داده‌ بودند، در راستای جلوگیری از رسیدن سوخت ایران به ونزوئلا و فرستادن محموله‌های دیگر و همچنین قطع درآمد تهران از این راه بوده است.

حسن روحانی روز سوم‌ خرداد تهدید کرده بود  اگر برای نفتکش‌های ایرانی اعزامی به  ونزوئلا مشکلی رخ دهد، «متقابلا برای آمریکا مشکل به‌وجود خواهد آمد».

 

توقیف چند ساعته 

در تازه‌ترین تنش‌، ایران روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه یک فروند کشتی با پرچم لیبریا را در نزدیکی تنگه هرمز برای ساعاتی توقیف کرد. 

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، در نخستین ساعات بامداد پنج‌شنبه ۲۳ مردادماه، اعلام کرد که یک کشتی تجاری به نام «ویلا» از سوی نیروهای نظامی ایران در آب‌های بین‌المللی توقیف شده است.

بنا بر اعلام سنتکام، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران شامل دو کشتی و دو هلیکوپتر سی کینگ، در عملیاتی یک کشتی به نام «ویلا» را در آب‌های بین‌المللی توقیف کردند.

«ائتلاف بین‌المللی امنیت دریایی» در واکنش به توقیف چند ساعته کشتی (‌ویلا) با پرچم لیبریا از سوی نیروهای نظامی ایران در نزدیکی تنگه هرمز، با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More