شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واعظی: در ماجرای سفر بشار اسد مقصر نبودیم

محمود واعظی، ریيس دفتر حسن روحانی گفت این دفتر در ماجرای سفر بشار اسد به تهران، نه مقصر است و نه اطلاعی داشته است.

هفتم اسفندماه امسال، بشار اسد در سفرش به تهران با آیت‌الله خامنه‌ای و حسن روحانی دیدار کرد و در هیچ‌کدام از این دیدارها محمدجواد ظریف حضور نداشت.

اندکی پس از انتشار خبر و عکس‌های این دیدار، وزیر امور خارجه ایران استعفا کرد. پس از استعفای ظریف، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری» علت اصلی غیبت ظریف در این دیدار بوده است.

وی تاکید کرد که این اتفاق یک «سهل‌انگاری اداری» بوده و «هیچگونه تعمدی» در این کار نبوده است.

اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه نیز ۱۵ اسفند امسال گفته بود که بر اثر یک غفلت از ظریف دعوت نشده و این مسائل به خود دولت باز می‌گردد.

این اظهارنظرها در واقع در مسیر تقلیل استعفای ظریف به یک موضوع اداری و تکذیب اختلاف نظر بین نیروی قدس سپاه و وزارت خارجه ایران بیان می‌شد. با این حال، گزارش‌های متعددی درباره نقش محمود واعظی برای به حاشیه‌بردن محمد‌جواد ظریف در دستگاه دیپلماسی ایران نیز منتشر شد.

با این حال، در روزهای گذشته، ظریف و محمود واعظی این اخبار را تکذیب کرده‌اند و گفته‌اند روابط دوستانه و محکمی با یکدیگر دارند.

واعظی امروز گفت: «من زمانی که آقای اسد وارد حیاط ریاست جمهوری شدند از موضوع مطلع شدم» و برای سفر بشار اسد به دلیل مسائل امنیتی، به صورت «لحظه‌ای» تصمیم‌گیری شده است.

ریيس دفتر حسن روحانی،  ۱۸ اسفند نیز به روزنامه ایران گفته بود: « اینکه آن روز چه اتفاقی افتاد که در نهایت به استعفای دکتر ظریف منجر شد از آن مسائلی است که با گذشت زمان روشن می‌شود.»

محمدجواد ظریف نیز ۱۹ اسفند در گفتگو با شبکه الفرات، گفت که استعفای او «اصلا ربطی» به سفر بشار اسد نداشت و هدف از اقدام به استعفا «حفظ شأن وزارت امور خارجه» بوده است.

وزیر امورخارجه ایران تاکنون جزییاتی از مسائلی که منجر به عدم «حفظ شان وزارت امورخارجه» شده، نگفته است ولی بخش عمده تحلیل‌ها در این زمینه به دخالت نهادهای موازی به ویژه نیروی قدس سپاه در دیپلماسی ایران باز می‌گردد.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در ایران نیز  ۲۵ اسفند امسال با اشاره به برخی تحولات سیاسی در ایران گفت که به نظر او وزیر خارجه واقعی ایران قاسم سلیمانی است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More