شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واعظی: حسن روحانی اجازه واردات واکسن بدون نوبت و آزاد را صادر کرده است

محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی تایید کرد که رییس جمهوری اسلامی اجازه واردات واکسن بدون نوبت و اولویت را با ارز نیمایی و از طریق شرکت‌های خصوصی برای عرضه آزاد و پولی صادر کرده است.

رییس دفتر روحانی تاکید کرد که این واکسن‌ها قرار است برای «افرادی که نمی‌خواهند صبر کنند تا نوبت‌شان شود»، وارد شود.

این درحالی است که تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو به ۷۰۰ هزار دوز نرسیده و وزارت بهداشت تاکنون نتوانسته واکسیناسیون کادر درمان و پزشکان و پرستاران را به انجام برساند.

واعظی گفت که « برخی در داخل می‌گویند که واکسن را در خیابان ناصرخسرو می‌خرند و از آن سو می گویند خانواده هایی به برخی از کشورها می روند و دو سه هفته می‌مانند تا واکسن بزند که این کار درستی نیست.»

رییس دفتر روحانی تاکید کرد که به همین دلیل «رییس جمهور اجازه داد شرکت‌های خصوصی و بیمارستان ها با ارز نیمایی واکسن بیاورند و تحت نظارت وزارت بهداشت به همه افرادی که نمی خواهند صبر کنند تا نوبت‌شان شود این واکسن را تزریق کنند.» او گفت که «در این زمینه شرکت‌های دولتی و غیردولتی با ما تماس گرفتند».

پیشتر سخنان ضد و نقیض چند مقام رسمی وزارت بهداشت و هلال احمر درباره «واکسن پولی و آزاد» منتشر شده بود.

علیرضا رییسی،‌ سخنگوی ستاد کرونا، نخستین مقام این وزارتخانه بود که روز یک‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه در ارتباط با واکسیناسیون اعلام کرد کسانی که نمی‌خواهند منتظر نوبت خود برای تزریق بمانند، می‌توانند با «پرداخت هزینه» زودتر واکسن را دریافت کنند.  سخنگوی جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد که اقدام به واردات واکسن خارجی خواهد کرد، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود.

پس از این بود که کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، «پولی شدن واکسیناسیون» را رد کرد و گفت:‌ «هر واکسن مجازی که وارد کشور شود، توسط وزارت بهداشت خریداری شده و به صورت رایگان به مردم تزریق خواهد شد.»

با این حال حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت،‌ در یک گفت‌وگوی رادیویی قیمت تقریبی واکسن بدون اولویت و پولی را نیز پیشبینی کرد و گفت که احتمالا واکسن برای شهروندان بدون اولویت «۳۰۰ هزار تومان» هزینه خواهد داشت.

در تازه‌ترین مورد روز جمعه سوم اردیبهشت محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، به صراحت تایید کرد که رییس جمهوری اسلامی اجازه واردات واکسن از طریق شرکت‌های خصوصی برای عرضه آزاد و بدون اولویت را صادر کرده است.

واعظی البته گفت که اولویت نخست ما این است تا تولید داخلی انجام نشده، بتوانیم واکسن‌های مورد نیاز را با تایید وزارت بهداشت خریداری کنیم و تحویل وزارت بهداشت دهیم و این وزارتخانه هم واکسن‌ها را بر اساس همان جدول رایگان به مردم تزریق کند.

او افزود که راه دوم  نیز «تولید واکسن خارجی در داخل» است تا برخی کشورهایی که از آنها واکسن می‌خریم و همکاری داشته‌ایم، واکسن مشترک با آن کشور را در داخل تولید کنیم در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام شده است.

رییس دفتر حسن روحانی همچنین گفت که بیش از یک سال است دولت با همه امکانات مالی، معنوی، فنی و علمی در خدمت تولید کنندگان واکسن است و امیدواریم همانطور که وعده دادیم تا آخر بهار و اوایل تابستان این واکسن‌ها به خط تولید برسد.

واعظی افزود که در صورت تولید واکسن در ایران هم مشکل در داخل رفع خواهد شد و هم می‌توانیم واکسن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More