شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واعظی: بهتر است ایران و عربستان سعودی مشکلاتشان را حل کنند

 

محمود واعظی،‌ رییس دفتر رییس‌جمهوری ایران،‌ ضمن اشاره به افزایش تنش‌ها میان تهران و ریاض در ماه‌های اخیر اعلام کرد بهتر است ایران و عربستان سعودی مشکلات خود را با یکدیگر حل کنند.

واعظی روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه در حاشیه جلسه هفتگی هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران در همین زمینه گفت: «عربستان یک کشور اسلامی است. در گذشته روابط خوبی با ریاض داشتیم، اکنون نیز معتقدیم که به نفع منطقه است که دولت و ملت دو کشور است که مشکلات خود را با یکدیگر حل کنیم.»

او در زمینه قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور اضافه کرد: «هیچ وقت بحث این نبوده که میان ایران و عربستان پیامی تبادل نشود و ارتباطی نداشته باشیم.»

واعظی همچنین در همین ارتباط تنش‌های هم‌زمان با آمریکا را مورد اشاره قرار داد و گفت: «موضوع رابطه با عربستان نباید شبیه رابطه تهران و واشینگتن شود.»

این مقام دولت ایران بخشی از مشکلات با ریاض را مربوط به جنگ یمن دانست. 

او گفت: «جنگ عربستان با یمن هم مزید بر علت شده و گرفتاری به وجود آمده است. سیاست ایران همواره داشتن روابط خوب با همسایگان از جمله عربستان است.»

هم‌زمان با افزایش فشار کشورهای اروپایی بر جمهوری اسلامی در ارتباط با پرونده هسته‌ای و فعال شدن «مکانیزم ماشه» از سوی بریتانیا،‌ فرانسه و آلمان؛ محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ برای مذاکره با ریاض و کاهش تنش‌ها اعلام آمادگی کرده بود.

با این حال روز سه‌شنبه محمد جدعان،‌ وزیر دارایی دولت سعودی، اعلام کرد این کشور با توجه به افزایش تنش‌ها با ایران در نظر دارد از محل درآمدهای نفتی سرمایه‌گذاری بیشتری را بر روی تقویت صنعت دفاعی داخلی خود انجام دهد.

بحثی درباره خروج از ان‌پی‌تی نداشته‌ایم

واعظی در ادامه با اشاره به افزایش اختلاف میان ایران و اروپا و تهدید تهران درباره خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای،‌ ان‌پی‌تی،‌ گفت: «در دولت بحثی درباره تصویب خروج از آن مطرح نشده است.»

او در همین زمینه به نامه حسن روحانی، رییس‌جمهوری، به کشورهای ۴+۱ اشاره کرد و افزود: «اگر آمریکا یا هر یک از طرفین تلاش کنند تا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود، در آن صورت ایران تصمیم به اقدامات سخت‌تری خواهد گرفت، که خروج از  ان‌پی‌تی یکی از آن‌ها خواهد بود.»

روز دوشنبه ظریف ضمن انتقاد از استفاده اروپا از «مکانیزم ماشه» در برجام اظهار کرده بود در صورت ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت، جمهوری اسلامی از ان‌پی‌تی خارج خواهد شد. 

علی لاریجانی،‌ رییس مجلس، نیز در همین زمینه نسبت به امکان بازنگری ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده بود.

مذاکره با عمان در ارتباط با امنیت خلیج فارس 

رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و عمان طی سفر یوسف بن‌علوی،‌ وزیر خارجه این کشور،‌ به تهران آن را مربوط به امنیت خلیج فارس دانست.

واعظی گفت: «عمان در یک طرف تنگه هرمز قرار دارد و ایران نیز در طرف دیگر، تعامل ما با آن‌ها باید زیاد باشد.»

او همچنین اشاره کرد: «براساس شعار و ایده‌ای که ما مطرح کرده‌ایم که کشورهای منطقه باید امنیت منطقه را حفظ کنند، حفظ و تقویت این امنیت بدون گفت‌وگو و رایزنی نمی‌شود.»

پیشتر، رییس‌جمهوری فرانسه ضمن تایید تقویت حضور نظامی این کشور در خلیج فارس به دلیل افزایش تنش‌های منطقه گفته بود دستور حرکت ناو هواپیمابر شارل دوگل همراه با یک ناوگروه به منطقه را صادر کرده است.

تقویت حضور نظامی کشورهای اروپایی و آمریکایی در خلیج فارس و عربستان سعودی با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More