شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هویت سومین تبعه استرالیایی زندانی در ایران مشخص شد

شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی‌نیوز استرالیا در گزارشی سومین تبعه زندانی این کشور در ایران را  کایلی مور-گیلبرت معرفی کرد.

این شبکه اعلام کرد «خانم دکتر مور-گیلبرت»، پژوهشگر در امور خاورمیانه در موسسه آسیایی دانشگاه ملبورن، در ایران به ده سال حبس محکوم شده است. اتهام‌های وارده به این دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج که در امور کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تخصص دارد مشخص نیست.

به جز مور-گیلبرت، در موردی کاملا مجزا، یک زوج وبلاگ‌نویس استرالیایی به نام‌های مارک فرکین و جولی کینگ از حدود ۱۰ هفته پیش هنگام سفر به ایران بازداشت شده‌اند.  

مقام‌ها و نهادهای رسمی ایران تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا بیانیه‌ای از خانواده مور-گیلبرت منتشر کرد که در آن مراتب قدردانی خود را از دولت استرالیا و همچنین دانشگاه ملبورن به سبب «حمایت از آنان در این برهه دردآور و حساس» ابراز داشتند. 

در این بیانیه آمده: «به اعتقاد ما بهترین فرصت برای بازگشت بی‌دردسر کیلی از طریق مجاری دیپلماتیک است. ما اظهارنظر بیشتری نمی‌کنیم و درخواست می‌کنیم حریم خصوصی‌ ما و همچنین حریم خصوصی خانواده و دوستانمان در این برهه مورد احترام واقع شود.»

دانشگاه ملبورن نیز در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد با دولت استرالیا و خانواده تبعه زندانی در تماس بوده، اما از ارائه توضیحات بیشتر درباره این «موضوع حساس» خودداری می‌کند.

به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا، هفته گذشته در حاشیه اجلاسی در بنگلادش موضوع را با مقام‌های ایرانی مطرح کرده است.

پیشتر، پین بازداشت سه استرالیایی را در ایران تایید و از پارلمان و دولت فدرال خواسته بود برای آزادی آنان تلاش کنند.

او توضیح داده بود که با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، «بارها و حتی در دیدار خصوصی، این موضوع را مطرح» کرده است.

وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا از مردم این کشور خواسته به دلیل «خطر بازداشت یا دستگیری خودسرانه» در ایران، از سفر به این کشور خودداری کنند.

بر پایه برخی گزارش‌ها، فرکین و کینگ به علت به پرواز درآوردن یک هواپیمای بدون سرنشین بدون کسب مجوز در ایران بازداشت شده‌اند. این دو از سال ۲۰۱۷ به سفرهای پرماجرا رفته و شرح سفرها را در وبلاگی منتشر کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More