شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هواپیمای نروژی با جایگزینی موتور بویینگ از ایران بلند شد

شرکت هواپیمایی «‌نروژین ایر» در پاسخ به ایران اینترنشنال تایید کرد که یک فروند هواپیمای زمین‌گیر شده این شرکت جمعه سوم اسفند بعد از گذشت بیش از دو ماه، فرودگاه شیراز را ترک کرد و عازم استکهلم شد.

هواپیمای شرکت نروژین ایران با بیش از ۱۸۰ سرنشین روز ۲۳ آذرماه از دبی به سمت اسلو در پرواز بود که به دلیل نقص فنی در یکی از موتورهایش مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شد. مسافران این هواپیما بعد از یک روز اقامت در شیراز، ایران را ترک کردند.

شرکت نروژین به ایران اینترنشنال گفت که موتور جدید برای تعبیه در هواپیما، ابتدای هفته گذشته به ایران ارسال شد و یک تیم کوچک از متخصصان وظیفه تعویض موتور را به عهده داشتند.

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه صنعت هوایی ایران به عنوان دلیل طولانی شدن روند تعمیر هواپیمای نروژی ذکر شده بود

آمریکا  ورود محصولاتی به ایران که دست‌کم  در ده درصد تولید آنها سهیم بوده را به مجوز وزارت خزانه‌داری  منوط کرده است و قطعات یدکی لازم برای تعمیر هواپیمای نروژی نیز متعلق به شرکت بوئینگ آمریکا بود.

هنوز مقام‌های ایران و نروژ اطلاعاتی درباره روند دریافت مجوز از آمریکا برای واردات قطعات هواپیما ارائه نکرده‌اند.

دولت آمریکا پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران در سال ۱۳۹۴  به شرکتهای بوئینگ و ایرباس مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران را داد اما با اعمال تحریم‌ها در دولت دونالد ترامپ، این مجوزها لغو شد.

شرکت ایرباس پس از لغو تحریم‌ها سه هواپیما به ایران تحویل داد اما پس از آن مجبور شد سفارش‌های ایران که ارزشی حدود  ۱۹ میلیارد دلار داشت را لغو کند.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز با فروش ۸۰ جت مسافربری به ایران‌ایر موافقت کرده بود اما به دلیل اعمال دوباره تحریم‌ها نتوانست ساخت این هواپیماها را آغاز کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More