شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همسر نسرین ستوده از پایان اعتصاب غذای او به دلیل وخامت حالش خبر داد

 

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، اعلام کرد این وکیل زندانی و رضوانه احمدخان‌بیگی به دلیل وخامت حالشان، روز گذشته به اعتصاب غذای خود پایان داده‌اند.

او روز شنبه پنجم مهرماه در توییترش نوشت که نبود تلفن باعث شده این خبر روز شنبه اعلام شود.

ستوده چندین هفته است که در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرده است.

همسر خانم ستوده روز دوم مهرماه خبر داده بود که او با وجود وضعیت جسمی نامناسب پس از پنج روز بستری بودن در بیمارستان طالقانی به زندان بازگردانده شده است.

خندان در توییترش نوشت که نسرین ستوده «در بدترین شرایط جسمی بدون هرگونه اقدام درمانی به زندان برگردانده شد» و «این اقدام چیزی جز قرار دادن او در معرض خطر جانی هیچ معنای دیگری ندارد».

او بیمارستان طالقانی را «امنیتی» خواند و حضور این وکیل زندانی در آن را «حبس» توصیف کرد.

به دنبال بازگرداندن ستوده از بیمارستان به زندان، کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی ستوده، خواستار آزادی فوری این زندانی سیاسی برای درمان شدند.

این کارشناسان روز جمعه در بیانیه خود نوشتند: «این‌که مقام‌های ایرانی با وجود وضعیت قلبی خانم ستوده، او را به زندان بازگردانند، جایی که در معرض شدید خطر کووید-۱۹ است، قابل درک نیست.»

آنان افزودند: «ما از مسئولان می‌خواهیم که فورا این تصمیم را تغییر دهند، درخواست او مبنی بر این‌که پیش از عمل قلبی در خانه تجدید قوا حاصل کند را بپذیرند و به ستوده اجازه دهند که خود آزادانه شیوه معالجه‌اش را انتخاب کند.»

علاوه بر ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت سلامتی نسرین ستوده، کارشناسان سازمان ملل بار دیگر اعلام کردند که حبس کنونی او «خودسرانه» است.

این کارشناسان گفتند: «شواهد حاکی از آن است که حبس کنونی و پیشین خانم ستوده اقدام تلافی‌جویانه دولت در برابر فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر وی در دفاع از حقوق بشر است. او یکی از تعداد زیادی از وکلای ایرانی مدافع حقوق بشر است که در حال حاضر برای دفاع از آزادی‌های بنیادین در زندان‌اند. محکومیت او و تمامی دیگر وکلایی که خودسرانه در زندان‌اند باید فورا لغو شود و پرونده‌اش مطابق با اصول دادرسی منصفانه بررسی شود.»

رضوانه احمدخان‌بیگی، فعال مدنی، به شش سال حبس محکوم شده است. همسر او پیشتر گفته بود خانم احمدخان‌بیگی به ‌دلیل ابتلا به بیماری صرع چند بار پس از انتقال به زندان اوین دچار حملات عصبی و تشنج شده اما با مرخصی او موافقت نمی‌‌شود.

عصر روز شنبه، پنجم مهرماه، بابک‌پاک‌نیا، وکیل دادگستری در توییتی نوشت چهارشنبه هفته گذشته با خانم احمدخان‌بیگی ملاقات کرده و به او اطلاع داده که با درخواست‌هایش موافقت شده و از او خواسته به اعتصاب غذایش پایان دهد. او افزوده است: «ضعف جسمانی در تصمیم او تاثیری نداشت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More