شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«هفده اصلاح‌طلب» در نامه به دبیرکل سازمان ملل، آمریکا را به «حرکت در مسیر جنگ» متهم کردند

هفده فعال سیاسی اصلاح طلب در ایران طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، آمریکا و اسرائیل را به «حرکت در مسیر شعله ور ساختن جنگی جدید» متهم کردند و خواستار واکنش دبیرکل و اعضای شورای امنیت شدند. در این نامه به حملات علیه نفتکش‌ها و هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی اشاره نشده است.

در این نامه، هفده فعال سیاسی اصطلاح طلب خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نوشتند:«ایالات متحده به همراهی اسرائیل عملا در مسیر شعله‌ور ساختن جنگ خانمان‌برانداز جدیدی در خاورمیانه حرکت می‌کند و به این ترتیب صلح و امنیت جهانی را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.»

این نامه به امضای «محسن آرمین، محسن امین‌زاده،مصطفی تاجزاده، سعید حجاریان، حمیدرضا جلائی‌پور، محمدرضا جلائی‌پور، محمد حسینی‌نیا، عبدالله رمضان‌زاده، زهرا شجاعی، محسن صفایی‌فراهانی، عباس عبدی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علیرضا علوی‌تبار، الهه کولایی، فخرالسادات محتشمی‌پور، آذر منصوری، شهیندخت مولاوردی و بهزاد نبوی»  رسیده است.

برخی از امضاء کنندگان این نامه چون عباس عبدی و محسن امین زاده در شمار «دانشجویان پیرو خط امام» و از جمله کسانی هستند که ۱۳ آبان ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند و دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت آمریکا را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند.

«هفده فعال سیاسی اصلاح طلب» این نامه از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواستند «ساکت ننشینید و به هر شکل که صلاح می‌دانند، دولت آمریکا را به بازگشت به برجام، لغو تحریم‌ها و ترک ماجراجویی در منطقه جنگ‌زده تشویق کنند.»

در متن نامه «هفده فعال سیاسی اصلاح طلب» با اشاره به اینکه «در سال ۲۰۱۵ اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل به‌علاوه آلمان درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق رسیدند و قراردادی را که در ایران به برجام معروف شد، امضا کردند»، اشاره شده که در آن زمان «ایرانیان نیز از اینکه دولتشان با راهبردی خردمندانه به‌سوی عادی سازی روابط بین‌الملل ایران گام برمی‌دارد، خشنود شدند.»

در بخشی از این نامه تاکید شده که «برجام «پشتیبانی وسیع بین‌المللی را به‌همراه داشت و تحت عنوان قطعنامه شماره ۲۲۳۱ در سازمان ملل ثبت شد و توافق‌نامه هسته‌ای تنش‌های منطقه‌ای و نیز خطر جنگی جدید در این بخش از جهان را به‌گونه‌ای محسوس کاهش داد.»

هفده فعال سیاسی اصلاح طلب در نامه خود آمریکا را به «خروج یک جانبه از برجام» و «تشبث به صف‌آرایی دریایی و تحرک‌های نظامی» در منطقه متهم کرده و تاکید کرده اند که «اکنون دولت آمریکا بدون اینکه ایران از تعهدات خود در این توافق عدول کرده باشد، یکسویه و بر خلاف تعهدات دولت قبلی ایالات متحده از آن خارج شده و ایران را با مجموعه‌ای از تعهدات مواجه کرده است، بدون اینکه بتواند از منافع برجام برخوردار شود و حتی تحریم‌ها را به شکل بدتری نسبت به گذشته اعمال کرده است.»

نویسندگان این نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشتند که «این وظیفه سازمان ملل است که در برابر این روش آشکارا غیرحقوقی و مغایر منشور ملل متحد اقدام مناسب انجام دهد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More