شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هفت استان جنوبی ایران درگیر بحران ملخ‌ها  

یکی از نمایندگان استان‌های جنوبی ایران از درگیری هفت استان کشور با بحران ملخ‌‌ها خبر داد و گفت که سم‌پاشی در این مناطق «به صورت دستی» و «به صورت لکه‌پاشی» انجام می‌شود و هنوز سم‌پاشی‌های هوایی صورت نگرفته است.

احمد محمدی انارکی، نماینده رفسنجان در مجلس ایران، روز دوشنبه دوم اردیبهشت، به ایلنا، خبرگزاری کار ایران، گفت: «حضور ملخ‌ها به حدی است که زراعت و باغات را از بین می‌برند و حتی اگر در منطقه‌ای زراعت وجود نداشته باشد، چوب تیرهای برق یا خانه‌های چوبی را می‌خورند.»

او اضافه کرد که  گستردگی حضور ملخ‌ها به حدی است که امکان هجوم «به حتی کوه‌ها و دشت‌ها» برایشان فراهم است.

هجوم ملخ‌ها به ایران که در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و کرمان بحران‌زا شده، به گفته این نماینده مجلس از بهمن ماه شروع شد و تا خرداد ادامه خواهد یافت.

وی گفت: «بیش از حضور ملخ‌ها، تخم‌ریزی‌شان مهم است به نحوی که اگر در ایران تخم‌ریزی کنند قطعا سال آینده به جای عربستان، ایران کانون حضور ملخ‌ها خواهد بود.»

همچنین با هجوم بی‌سابقه ملخ‌های صحرایی به سیستان و بلوچستان، مقامات این استان زنگ خطر را برای کشاورزان این استان به ویژه شهرستان زرآباد که به هندوستان کوچک ایران مشهور است، به صدا درآوردند.

در استان هرمزگان نیز، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی این استان، از هجوم موج جدید «ملخ‌های دریایی» با تراکم بالا در روزهای پس از بارندگی خبر داده و گفته: «موج جدید هجوم ملخ‌های دریایی آغاز شده است و در حال حاضر نصف استان هرمزگان را درنوردیده و تا عمق حداقل صد کیلومتری استان پیش رفته‌اندحمحم.»

سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در اطلاعیه‌ای نسبت به «حرکت توده عظیم ملخ صحرایی» به سمت شهرستان‌های جنوبی این استان هشدار داد.

شهرهای کازرون، ممسنی، رستم، فراشبند، مهر و لامرد در در استان فارس، در معرض این خطر هستند.

سعید معینی نمکی، مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور هفته گذشته به ایلنا گفت که از بهمن ماه سال گذشته تا امروز چهل تا پنجاه توده بزرگ ملخ‌های دریایی از شبه جزیره عربستان وارد کشور شده است.  

او با تاکید بر این که «تراکم بالای این آفت، پتانسیل آن را دارد که صد درصد یک مزرعه یا باغ را نابود کند»، اضافه کرد: «سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با ملخ‌های دریایی درخواست دوازده میلیارد تومان اعتبار داده که ستاد بحران کشور با ده میلیارد تومان آن موافقت کرده است.»  

پیشتر سازمان خوار و بار جهانی (فائو) اعلام کرد که وضعیت ایران در حال حاضر از زرد به نارنجی تغییر کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More