شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار یزدی به لاریجانی درباره لوایح مربوط به FATF

 

محمد یزدی، رییس شورای‌عالی جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه‌ی قم، با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، درمورد الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) تذکر داد.

یزدی، در این نامه خطاب به نمایندگان و رییس مجلس، درباره بررسی لوایح در جلسه‌ فردای مجلس نوشته است: «کاری انجام نشود که ضمن مخالفت با مقامات، به زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی باشد و در تاریخ کشور، نقطه‌ضعف مجلس به حساب آید.»

لوایح FATF روز یکشنبه با حضور تعدادی از وزرا در مجلس ایران بررسی خواهد شد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ایران نیز در مخالفت با پیوستن ایران به FATF گفته است: «الحاق به این کنوانسیون باعث می‌شود که دشمن از تمامی تراکنش‌های مالی مردم ایران، از مردم عادی گرفته تا نهادها و سازمان‌های دولتی و حکومتی باخبر شود.»

با این حال، موافقان پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) می‌گویند که براساس قواعد این کارگروه، کشورها تنها باید به جامعه جهانی اعلام کنند که سازوکارهای مالی و قانونی در داخل کشورشان این قابلیت را دارد که با پولشویی مقابله کند و اطلاعاتی درباره موضوعات مالی کشورها رد و بدل نمی‌شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس و از مدافعان تصویب لوایح مربوط به  FATF، می‌گوید که مردم به تصویب این لوایح «راضی هستند، مگر یک گروه حداقلی خاص که با تهدید پیامکی قصد ایجاد رعب و وحشت در بین نمایندگان را دارند.»

گروه ویژه اقدام مالی تا ماه اکتبر به ایران فرصت داده بود تا با تصویب لوایح مورد نظر، از ورودش به فهرست سیاه این گروه جلوگیری شود. این گروه، یک نهاد فراملی ناظر بر مقررات و قوانین کشورهای مختلف برای سنجش میزان کارایی آن‌ها در مبارزه با پول‌شویی است.

نشست آتی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ۲۲ تا ۲۷ مهرماه (۱۴ تا ۱۹ اکتبر) در پاریس برگزار می‌شود و قرار است موضوع ایران، در این نشست بررسی شود.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More