شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار کشورهای عربی به نتانیاهو برای وعده انضمام بخشی از کرانه باختری به اسرائیل

 

وعده اخیر انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مبنی بر ضمیمه کردن بخشی از کرانه غربی رود اردن به این کشور، واکنش‌های برخی از کشورهای عربی و مسلمان و همچنین سازمان ملل متحد را برانگیخته است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در این باره گفت: «چنین چشم‌اندازی برای امکان از سرگیری مذاکرات، صلح منطقه و راه‌حل دو دولت، ویرانگر خواهد بود.»

او ادامه داد: «هرگونه تصمیم اسرائیل برای تحمیل قوانین و مدیریتش بر کرانه غربی رود اردن اشغالی، تاثیر بین‌المللی قانونی نخواهد داشت.»

سخنگوی سازمان ملل متحد درباره واکنش آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان نیز گفت: «موضع دبیرکل روشن است. اقدامات یکجانبه کمکی به روند صلح نخواهد کرد.»

همچنین عربستان سعودی، روز چهارشنبه، با انتشار بیانیه‌ای، خواستار نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه در این زمینه شد. سازمان همکاری اسلامی دارای ۵۷ عضو است.

ریاض ضمن محکوم کردن این وعده انتخاباتی نتانیاهو، آن را «به منزله تنشی بسیار خطرناک در حق فلسطینی‌ها و نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی و عرف جهانی» دانست.

در بیانیه عربستان سعودی همچنین آمده است: «هیچ گونه صلحی بدون بازگشت اراضی اشغالی به فلسطینی‌ها و بهره‌مندی آنها از حقوق کاملشان وجود ندارد و تلاش‌های اسرائیل برای تحمیل سیاست کار انجام شده، هرگز حقوق تثبیت شده و حفاظت شده فلسطینی‌ها را از بین نخواهد برد.»

ریاض همچنین از دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواسته که این وعده انتخاباتی نتانیاهو را محکوم کنند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «وعده انتخاباتی نتانیاهو، که انواع پیام‌های تهاجمی و غیرقانونی را پیش از انتخابات می‌فرستد، وعده یک دولت نژادپرست و تبعیض‌نژادی است.»

همچنین محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز گفت: «در صورتی که نتانیاهو تهدیداتش را عملی کند توافق‌های امضا شده با اسرائیل را لغو خواهیم کرد. ما حق داریم از حقوق خود با تمامی ابزارهای ممکن دفاع کنیم. تصمیمات نتانیاهو نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است.»

اتحادیه عرب نیز این وعده انتخاباتی نتانیاهو را «متجاوزانه» خوانده است. قطر، اردن، گروه حماس در نوار غزه و برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی نیز به این وعده انتخاباتی اعتراض کردند.

این در حالی است که هنوز هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند.

در آستانه برگزاری انتخابات سراسری اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، بی‌درنگ دره اردن، در کرانه غربی رود اردن، و مناطق شمالی بحرالمیت، دریای مرده، را به خاک اسرائیل ضمیمه خواهد کرد.

نخست‌وزیر اسرائيل شامگاه سه‌شنبه نوزدهم شهریور، در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت اگر در انتخابات پیروز شود، پس از تشکیل دولت این مناطق را ضمیمه خاک اسرائيل می‌کند. 

این مناطق در حال حاضر عموما در کنترل نظامی اسرائيل است و در زمره مناطقی است که به لحاظ عرف بین‌المللی، پس از جنگ ۱۹۶۷، «اشغالی» محسوب می‌شود.

حدود ۶۵ هزار فلسطینی و ۱۱ هزار تن از شهرک‌نشینان یهودی در این مناطق زندگی می‌کنند.

انتخابات سراسری مجدد اسرائيل قرار است سه‌شنبه هفته آینده، ۱۷ سپتامبر، برگزار شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More