شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار نمایندگان و مقام‌های بهداشتی: شتابزدگی در شروع فعالیت جمعی، تلفات انسانی گسترده درپی دارد

چند تن از نمایندگان مجلس و همچنین علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نسبت به عادی جلوه دادن شیوع کرونا و شتابزدگی در آغاز فعالیت‌های جمعی و هرگونه اختلال در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هشدار داده و تاکید کردند که چنین اقداماتی تلفات انسانی گسترده به همراه خواهد داشت.

این هشدارها پس از سخنان دو روز حسن روحانی بیان شد. روحانی در دو روز گذشته با اشاره به آنچه پایین آمدن منحنی ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران خواند گفت: «هر چه سریع‌تر با تلاش همدیگر به شرایط با ثباتی برسیم که همه به فعالیت عادی خودمان برسیم.»

روحانی حتی روز پنج‌شنبه گفت که «مساله کرونا، مساله‌ای نیست که بگوییم فلان روز به طور کامل دوره‌اش تمام می‌شود. کرونا ممکن است برای ماه‌های آینده با ما باشد. ممکن است تا آخر سال با ما باشد. همیشه باید دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را که وزارت بهداشت صادر می‌کند، مراعات کنیم. مراکز تولید و کسب و کار و ادارات و همه جا باید مراعات کنند.»

این سخنان به طور ضمنی حاکی از مخالفت روحانی با تمدید تعطیلات و ادامه اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌ها در تردد ارزیابی شده و از همین روست که هشدارها درباره لغو این طرح‌ها افزایش یافته است.

از جمله نمایندگانی که بعد از این سخنان روحانی هشدارهای خود را بیان کردند علی نوبخت، رییس پیشین و عضو فعلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و برادر محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، است. او که خود پزشک است نسبت به تلفات انسانی وسیع درصورت عجله برای شروع فعالیت‌های جمعی هشدار داد.

نوبخت در صفحه توییتر خود نوشت: «عدم رعایت ضوابط علمی و اجرایی ستاد ملی مبارزه با کرونا و ساده‌اندیشی و دست‌کم گرفتن شیوع کرونا، دخالت اشخاص حقیقی و حقوقی غیرمسئول و تلاش در عادی جلوه دادن موضوع و عجله در شروع فعالیت‌های جمعی؛ تلفات وسیع انسانی را به‌همراه خواهد داشت.»

علی‌محمد شاعری، رییس مجمع نمایندگان مازندران نیز خواهان تمدید ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی‌ها شد و گفت: «پاسخ مناسبی از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یا محدود سازی تردد در کشور گرفتیم، برای قطع زنجیره کرونا نیاز داریم تا یک ماه دیگر این روند ادامه داشته باشد».

این نماینده مجلس با اعلام اینکه در هر منطقه که فاصله اجتماعی رعایت شده میزان ابتلا و همه‌گیری کاهش پیدا کرده است، گفت: «اگر دولت برنامه‌ای برای تداوم وضعیت موجود از تاریخ ۲۰ فرودین به بعد نداشته باشد کشور به شدت دچار مشکل می‌شود.»

رییس مجمع نمایندگان استان مازندران خواهان تشدید محدودیت‌ها و انجام اقدامات سخت‌گیرانه تر شد و گفت: « حفظ شرایط موجود و بهبود آن نیاز به تمدید فعالیت طرح فاصله اجتماعی دارد و دولت باید اقدامات سخت گیرانه‌ مانند هند و چین را در دستور کار قرار دهد.»

شاعری درباره با کسب و کارهای آسیب دیده بر اثر شیوع کرونا گفت که دولت موظف به حمایت از این واحدها و کسب و کارها است و باید برای اقشار کم‌درآمد نیز بسته حمایتی ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در دستور کار قرار گیرد و این اقدام باید توسط وزیر اقتصاد به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. او گفت که دولت باید منابع مالی مورد نیاز برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده و مردم  را تامین کند و از ظرفیت صندوق ذخیره ارزی برای این کار استفاده کند.

همزمان علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، نیز ضمن تاکید براینکه هنوز به ثبات و پایداری مورد نظر از نظر گسترش بیماری در تهران نرسیده‌ایم، خطاب به مقام‌های مسئول و سیاست‌گذار هشدار داد که «مطلقا نباید با شتابزدگی و عجله تصمیماتی اتخاذ کنیم که طرح مهم فاصله‌گذاری اجتماعی را مخدوش کند.»

زالی تاکید کرد: «این که تصور کنیم به اوضاع کاملا مسلط شده و از ثبات برخوردار هستیم و با شتابزدگی این طرح را تحت شعاع قرار دهیم، یک اشتباه بزرگ راهبردی است.»

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت با اشاره به این که در تهران هنوز در تب و تاب استمرار بیماری قرار داریم، گفت: «آمار بیمارانی که روزانه در تهران به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می کنند و بیمارانی که در بخش‌های عادی و ویژه بستری می‌شوند نشان می‌دهد شرایط ما هنوز به ثبات و پایداری نرسیده است.»

زالی گفت: «مهمترین غفلتی که ممکن است در این شرایط رخ دهد این است که تصور کنیم بر این بحران کنترل پیدا کردیم که این موضوع می‌تواند بسیار گمراه کننده و فریبنده باشد و اگر در این شرایط تصمیمات قاطعانه و کارآمد را به‌طور مستمر ادامه ندهیم ممکن است با شرایط بدتری مواجه شویم.»

 او اشاره کرد که از اعمال طرح فاصله گذاری اجتماعی با شرایط مطلوبی که مورد نظر ما بود بیش از چندروزی نمی گذرد و هنوز ما با تکانه‌های بازگشت مسافران نوروزی روبه‌رو نشدیم، ضمن اینکه نهفتگی این بیماری نیز موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.

زالی تاکید کرد که مردم باید همچنان در خانه بمانند و مسئولان نیز در ارتباط با همین راهبرد باید تصمیم گیری مقتضی داشته باشند چون «خیلی زود است که بخواهیم تصمیماتی بگیریم که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را دچار اختلال کند و باید در انتظار تکانه‌های بعدی باشیم.»

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز دو روز قبل  نسبت به شتابزدگی در آغاز فعالیت‌های جمعی هشدار داد و با تاکید براینکه «ما در مرحله مدیریت بیماری کرونا هستیم و نه مهر آن»، گفت که مقابله با ایپیدمی ویروس کرونا چون مسابقه کشتی است، یک لحظه غلفت کنیم ویروس ما را خاک می‌کند و منحی به سرعت بالا می‌رود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More