شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار مقام‌های سپاه پاسداران به ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس

 

علی فدوی، جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،‌ حضور ناوهای آمریکایی در منطقه را کم‌اهمیت خواند و گفت آن‌ها «کاملا در اختیار ارتش و سپاه هستند.»

تنش میان ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر به طور مداوم رو به افزایش بوده است. ایالات متحده به دلیل آن‌چه تهدید فزاینده ایران خوانده است، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های ب ۵۲ را به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است.

جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران اکنون با بیان این که این ناوها «قابلیت عملیاتی» ندارند، گفته «سال‌هاست که این احاطه وجود دارد به نحوی که آن‌ها برای حرکت در خلیج فارس و تنگه هرمز حتما باید با نیروهای مستقر کشورمان در شمال تنگه هرمز مکالمه کرده و اجازه عبور بگیرند.»

اظهارات فدوی در حالی انجام می‌شود که روز جمعه سوم خرداد، پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در توییتی نوشته بود دونالد ترامپ با درخواست پنتاگون  برای اعزام ۱۵۰۰ سرباز بیشتر به منطقه تحت پوشش فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به دلیل «‌تهدید ایران» موافقت کرده است.

در این حال مرتضی قربانی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران گفت که در صورت وقوع درگیری نظامی، ایران با «‌دو سلاح جدید و به کلی سری» ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس را به قعر دریا خواهد فرستاد.

قربانی  توضیح نداد که این «سلاح جدید و به کلی سری» چه نوع سلاحی است.

مشاور فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به حمایت ایران از گروه‌های شبه نظامی شیعی در منطقه گفت: «ایران امروز یک سرپل است و شعاع دوستداران ما به دریای مدیترانه و دریای سرخ می‌رسد.»

هم‌زمان غلامعلی رشید،‌ فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران، با حضور در مجلس شورای اسلامی خطاب به نیروهای حاضر در منطقه گفت:‌ «به دشمن هشدار می‌دهیم که دچار اشتباه محاسباتی نشود.»

تنش فزاینده میان تهران و واشنگتن در شرایطی پیش می‌رود که احتمال مذاکره دو طرف دستکم در شرایط فعلی اندک است.

ظریف و پمپئو، هرگز مستقیم با هم صحبت نکرده‌اند و در عوض، از طریق توییتر یا رسانه‌ها با زبانی عمدتا کنایه‌آمیبز با هم حرف می‌زنند.

برخی سناتورهای آمریکایی در گفت‌و‌گو با رویترز ابراز امیدواری کرده‌اند که درِ گفت‌و‌گو هنوز باز باشد، زیرا به نظر می‌رسد خطر درگیری اتفاقی رو به افزایش است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  روز جمعه سوم خردادگفت که وقتی زمان گفت‌و‌گو فرا برسد، این کار را می‌کنند و هدف از فشار حداکثری به ایران، کشاندن رهبرانش بر سر میز مذاکره است.

اورتگاس در ادامه افزود: «اگر ایرانی‌ها مایل باشند تغییر روش بدهند و مثل کشوری عادی رفتار کنند، مایلیم با آن‌ها صحبت کنیم.»

با این حال جواد ظریف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، گفته هر بار که پمپئو درباره ایران صحبت می‌کند به من بی احترامی می‌کند. چرا باید به تماس او جواب بدهم؟

هر چند رویترز به نقل از چند مقام، دیپلمات و نماینده آمریکایی که نامشان برده نشده، تاکید کرده که با توجه به خطرهای زیادی که یک جنگ احتمالی برای ایران دارد، در صورت یک تماس احتمالی از سوی پمپئو به ظریف، بعید است که ظریف حاضر به گفت‌وگو نشود.

اما مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، در مقاله‌ای که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده، رویکرد ترامپ نسبت به ایران را «متناقض» توصیف کرده و نوشته است که رییس جمهوری آمریکا «بعضی اوقات ما را تهدید می‌کند و در برخی مواقع دیگر خواستار گفت‌وگو می‌شود».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More