شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار مقامات خوزستان درباره فرسودگی ساختمان‌های اهواز و ویرانی زیرساخت‌ها در کوت عبدالله

در حالی که آتش‌نشانی اهواز اعلام کرده که همه ساختمان‌های عمومی از جمله اداره‌ها، بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها و پاساژهای این شهر ناایمن‌اند، نواب حاجیان سعیدی، شهردار کوت عبدالله، در جنوب اهواز نیز گفت زیرساخت‌های شهرنشینی در این منطقه از بین رفته و نبود سیستم فاضلاب سلامت مردم را تهدید می‌کند.

حاجیان سعیدی، روز سه‌شنبه هفتم مرداد، به ایلنا گفت: «در سیل سال گذشته تمامی زیرساخت‌های شهری منطقه از بین رفت و این روزها ساکنین این منطقه فقیر نشین با مشکلات عدیده‌ای از نظر بهداشتی و شهری روبرو هستند.»

او ادامه داد: «در کوت عبدالله ۱۶۰ کیلومتر جوی رو باز داریم که به جای انتقال آب‌های سطحی خیابان‌ها و معابر عمومی، فاضلاب و پسماند خانه‌ها در آن جریان دارد چرا که سیستم فاضلابی در این شهر وجود ندارد و شهرداری مجبور است فاضلاب را از طریق این جوی‌ها دفع کند.»

شهردار کوت عبدالله گفت: «این جوی‌ها به زمین‌های خالی منتهی می‌شدند که این زمین‌های خالی به مرور زمان ساخته شدند و دفع فاضلاب در مناطق غربی شهر کوت عبدالله را با مشکل روبرو کرده است.»

حاجیان سعیدی اضافه کرد که اکنون فاضلاب کوت عبدالله «هیچ خروجی ندارد و به داخل خیابان‌ها و معابر پس می‌زند و هرچه قدر لایروبی و آهک‌پاشی کنیم به دلیل اینکه خروجی وجود ندارد باز هم در سطح خیابان‌ها جاری می‌شود و مردم از این شرایط به ستوه آمده‌اند و شهرداری را مقصر می‌دانند.»

او تاکید کرد: «وقتی فاضلاب در سطح خیابان‌ها باقی می‌ماند علاوه بر مشکلات بهداشتی، آسفالت معابر را هم تخریب می‌کند.»

شهردار کوت عبدالله گفت: «بعد از سیل پارسال در ظاهر شاید جاده‌های ارتباطی مشکلی نداشته باشد ولی هر لحظه احتمال فرونشست آن وجود دارد که می‌تواند باعث اتفاقات ناگواری شود.»

او ادامه داد: «خسارت‌های سیل سال گذشته را جمع‌بندی و به استانداری ارسال کردیم ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.»

حاجیان سعیدی با اشاره به این که سال ۹۲ کوت عبدالله جزو شهرداری منطقه پنج اهواز بود، گفت: «یک‌شبه تقسیم‌بندی صورت گرفت و به شهر کوت عبدالله تبدیل شد و تا این لحظه نمی‌دانیم مرز این شهر با اهواز تا کجاست و واقعا نمی‌دانیم تا کجای این مرز باید خدمات رسانی کنیم.»

او اضافه کرد: «شهرداری خیلی که هنر کند فقط می‌تواند حقوق کارکنان خود را پرداخت کند. شهرداری تنها ماهیانه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ماه باید حقوق پرداخت کند و با این شرایط دیگر نمی‌تواند به ماموریت های ذاتی خود در خدمت رسانی به شهر از جمله جدول بندی و محوطه سازی بپردازد.»

همچنین ابراهیم قنبری، رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز، روز سه‌شنبه به ایسنا گفت که ساختمان‌های این شهر شامل بیمارستان‌ها، هتل‌ها، پاساژها، إدارات، پمپ بنزین‌ها و مراکز تجاری و اداری و آموزشی ناایمن هستند.

او با اشاره به این که «هیچکدام از دستگاه‌های شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی سطح شهر اهواز نیز تاییدیه ایمنی سازمان آتش‌نشانی اهواز را ندارد»، ادامه داد: «در پمپ‌بنزین‌های سطح شهر در زمان سوخت‌گیری نکات ایمنی رعایت نمی‌شود.»

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: «برخی ساختمان‌های اهواز بیش از ۴۰ سال قدمت دارند و منازل واقع در صنایع فولاد و پردیس دارای سیستم یک‌طرفه و فاقد آسانسور و دیگر نکات ایمنی هستند.»

او درباره خیابان‌های شهر اهواز نیز گفت: «طبق استانداردها عرض یک خیابان باید ۱۲ متر باشد اما ما در شهری زندگی می‌کنیم که این مورد رعایت نشده است و عرض برخی خیابان‌های اهواز تنها چهار متر است.»

قنبری با تاکید بر بافت فرسوده شهر اهواز تاکید کرد: «برخی ساختمان‌های واقع در بافت فرسوده تغییر کاربری داده شده‌اند مثلا طبقه زیرزمین را به انبار پلاستیک یا الکل تبدیل کرده‌اند. در برخی منازل محلات عین ۲، ملاشیه و کوی سیاحی اقدام به فروش گاز ال پی جی و بنزین می‌کنند و یا منازل به کارخانه تهیه زغال تبدیل شده‌اند که این مساله، عمق فاجعه است.»

این مقام شهر اهواز هشدار داد: «با این شرایط، نمی‌خواهیم حادثه کلینیک سینای تهران در اهواز تکرار شود.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More