شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار معاون وزارت بهداشت درباره وضعیت خوزستان؛‌ باید آماده بازگشت شیوع باشیم

 

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران،‌ درباره وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان ابراز نگرانی کرد و با اشاره به روند افزایشی بیماری در برخی استان‌ها خواستار آمادگی برای بازگشت شیوع این ویروس شد.

حریرچی روز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه طی یک نشست خبری درباره خوزستان گفت: «ما نگران وضعیت بیماری در این استانیم و از مردم درخواست می‌کنیم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی باشند.»

او ضمن اشاره به بی‌ارتباط بودن گرمای هوا به روند شیوع، نشانه این مساله را روند بیماری در مناطق گرمسیر دانست. 

این مقام وزارت بهداشت همچنین «حاشیه‌نشینی در شهر اهواز» به عنوان یکی از دلایل افزایش کرونا در خوزستان اشاره کرد.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم روز شنبه گفت تمام استان‌ها در زمینه بستری افراد مبتلا به کرونا روند نزولی دارند الا استان خوزستان که همچنان وضعیت نامطلوب و نگران‌کننده‌ای دارد و موراد بستری عموما متوجه خوزستان است.

همزمان، استاندار خوزستان گفت برای اتخاذ دوباره محدودیت‌ها و یا تصمیمات جدیدتر برای جلوگیری از افزایش مبتلایان به کرونا در انتظار پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز و کمیته علمی ستاد مقابله با این بیماری هستیم.

پیشتر رییس بیمارستان رازی اهواز هشدار داده بود که ویروس کرونا به شدت در حال گسترش در استان خوزستان است و ۵۰ درصد مراجعه‌کنندگان باید بستری شوند.

فرهاد ابول‌نژاد،‌ سرپرست دانشگاه جندی‌شاپور اهواز،‌ نیز خواستار حذف چند شهر این استان از فهرست «وضعیت سفید» شده بود.

حریرچی در ادامه نشست خبری افزایشی شدن روند شیوع در برخی استان‌ها در آینده را تایید کرد و افزود: «باید آماده بازگشت مجدد شیوع بیماری کرونا باشیم.»

با این‌حال او روند کشوری را «نزولی» توصیف کرد و درباره صعودی شدن شیوع در برخی مناطق افزود: «این صعودها کم‌رمق است و به طول کلی شاهد روند نزولی ابتلا در کشوریم.»

این اظهارات در حالی است که تازه‌ترین گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران که هفته گذشته منتشر شد هشدار داد که روند شیوع کرونا در ۱۵ استان با شروع پیک افزایشی شده است.

 

احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از ماه رمضان

حریرچی از احتمال تصمیم برای بازگشایی دانشگاه‌ها پس از پایان ماه رمضان خبر داد. او در همین زمینه گفت: «اگر بازگشایی نیز حاصل شود،‌ حضور در کلاس‌ها اختیاری خواهد بود.»

این در حالی است که او پیشتر مدارس و دانشگاه‌ها را از «خطرناک‌ترین محل‌ها» از لحاظ انتشار ویروس کرونا دانسته بود.

این مقام وزارت بهداشت درباره آغاز کار مجموعه‌های گردشگری گفت: «تا آن‌جا که اطلاع دارم، ما مجوزی برای بازگشایی هتل‌ها نداده‌ایم.» او مخاطبان تورهای گردشگری را جوانان دانست و در زمینه «بی‌علامت» بودن ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد میان آن‌ها هشدار داد. 

پیشتر مقام‌های حوزه گردشگری در برخی استان‌ها از جمله اصفهان و یزد از آغاز به کار هتل‌ها با ظرفیت ۵۰ درصد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده بودند.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه دریافت هزینه برای تست‌ کرونا در بخش خصوصی را تایید کرد و به قیمت ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی آن اشاره کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More