شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار فرانسه به ایران در موضوع نقض برجام

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به رغم احترام کاملش به برجام یا توافق هسته‌ای با ایران، «از ایران می‌خواهد تا بدون هیچ تاخیری به شرایط برجام، یعنی همان حد مجاز غنی‌شده اورانیوم برگردد، همچنین از هر اقدامی خودداری کند که تعهد این کشور به برجام را زیر سوال می‌برد». 

این هشدار فرانسه پس از آن روی داد که ایران گام نخست برای افزایش حجم اورانیوم غنی‌سازی شده را برداشت. 

به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، ایران اعلام کرد گام به گام از برخی بندهای «داوطلبانه یا غیر الزام‌آور برجام» خارج می‌شود. 

بیانیه فرانسه می‌گوید که در روزهای پیش رو، دولت این کشور، «گام‌هایی برای تضمین تعهد ایران به برجام» برخواهد داشت اما همچنان به این کشور اجازه می‌دهد تا «از مزایای اقتصادی برجام استفاده کند».

ساعاتی پیش نیز دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه، درباره افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترامپ در این گفت‌وگو بر سیاست «فشار حداکثری» آمریکا بر ایران تاکید کرد.

این دو رهبر جهان کمی پیشتر، در حاشیه برگزاری نشست گروه  ۲۰  در ژاپن درباره ایران و تنش‌های منطقه خلیج فارس با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند.

گفت‌وگوی ترامپ با مکرون در حالی است که رییس جمهوری آمریکا در اولین واکنش به خبر افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران، در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «پیامی برای ایران ندارم. آن‌ها می‌دانند که دارند چه‌کار می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که دارند با چه چیزی بازی می‌کنند. فکر می‌کنم آن‌ها دارند با آتش بازی می‌کنند.»

اما مکرون، دو روز پیش در پایان نشست گروه ‌۲۰ در ژاپن گفته بود که اگر ایران برجام را نقض کند، قدرت‌های اروپایی همچنان بر اساس سازوکارهای پیش‌بینی شده در این توافق عمل خواهند کرد.

ایران روز دوشنبه دهم تیر، اعلام کرد که از حد مجاز ذخیره اورانیوم غنی‌شده مندرج در برجام عبور کرده و این کشور اکنون بیش از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.

افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران در شرایطی است که تنش‌ها در منطقه خلیج فارس پس از چند حادثه پی‌درپی از جمله حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان و سرنگون کردن یک پهپاد آمریکا از سوی سپاه پاسداران به اوج رسیده است.

همچنین در شرایطی که تحریم‌های آمریکا بیش از پیش حلقه محاصره اقتصادی را بر ایران تنگ کرده، واشنگتن تهران را متهم می‌کند که با توسل به برنامه‌ اتمی، در حال «اخاذی» از جامعه بین‌المللی است.

ایران از نچیدن «میوه‌های اقتصادی» برجام ناراضی است و به قدرت‌های اروپایی امضاکننده برجام هشدار داده که تا حاصل نشدن نتایج اقتصادی این توافق، در روندی تدریجی از تعهدات خود در برجام می‌کاهد.

با این حال، تهران تا امروز تأکید داشته که این کاهش تعهدات در چارچوب برجام و قابل بازگشت است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More