شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار ظریف به پومپئو: او حق دخالت در مسائل ایران و عراق را ندارد

 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در جریان سفر پنج روزه خود به عراق امروز پنج‌شنبه ۲۷ دی از نجف دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، ظریف پس از حضور در نشست فعالان اقتصادی ایران و استان نجف ضمن انتقاد از سیاست‌های آمریکا در منطقه طی هشداری به وزیر خارجه این کشور گفت: پومپئو حق ندارد در مسائل ایران و عراق دخالت کند. او در جمع خبرنگاران، همچنین تاکید کرد که «نباید اجازه داد کسانی که هیچ علاقه‌ای به بهبود شرایط ما ندارند مانع روابط ایران و عراق شوند. دیگران یک روز به این منطقه آمده‌اند و روزی هم خواهند رفت و آنچه باقی می‌ماند ما ملت‌های منطقه هستیم.»

سخنان ظریف در واکنش به اظهارات هفته گذشته مایک پومپئو، همتای آمریکایی‌اش است که ایران را «اصلی‌ترین تهدید برای صلح منطقه» خوانده بود.

وزیر خارجه ایران با درخشان خواندن آینده روابط اقتصادی و سیاسی ایران و عراق اظهار امیدواری کرد که رابطه دو کشور روز به روز بهتر از قبل شود.

محد جواد ظریف با اشاره به زمینه‌های موجود همکاری بین دو کشور، از آمادگی کامل ایران برای بهبود مناسبات و همکاری‌های دوجانبه از طریق لغو روادید، کاهش یا حذف متقابل تعرفه‌های گمرگی و احداث شهرک‌های صنعتی در نقاط مرزی خبر داد.

 ظریف در جریان سفر به عراق، دیروز چهارشنبه ۲۶ دی در دیدار با نمایندگان گروه‌های مقاومت اسلامی در شهر کربلا واقعیت امروز آمریکا را شبیه داستان مشهور «شاه برهنه» دانست و عنوان داشت که آمریکا از این که جهان در حال درک این واقعیت است به وحشت افتاده.

او قبل از آن روز سه‌شنبه، وارد سلیمانیه و اربیل، مرکز اقلیم کردستان شد و در دیدار با مقام‌های این اقلیم ابراز امیدواری کرد که با تشکیل یک دولت متحد در اقلیم کردستان، راه برای همکاری بیشتر میان اربیل و بغداد از یک سو و تهران و اربیل از سوی دیگر هموار شود.

وزیر خارجه ایران یک روز پیش از آن نیز در بغداد با جمع زیادی از مقام‌های کنونی و پیشین عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد. او روز دوشنبه در همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق در پایتخت این کشور تاکید کرده بود که هیچ سقف و محدودیتی برای گسترش روابط و همکاری‌های کشورش با عراق قائل نیست.

به گزارش ایسنا، ظریف از سفر قریب‌الوقوع حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به عراق خبر داد. وزیر خارجه ایران امروز  نجف را به مقصد تهران ترک می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More