شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار سیل در غرب و جنوب‌غربی ایران؛ دستور تخلیه ده‌ها روستا صادر شد

هشدارها درباره طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مناطق مسکونی در استان های غرب و جنوب غربی ایران همزمان با شدت بارش‌ها در حال افزایش است.

کیانوش محمدنژاد، فرماندار دره شهر در استان ایلام روز یکشنبه ۱۱ فروردین‌ماه به خبرگزاری مهر گفت: «دستور تخلیه پنج روستای ماژین از توابع شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام صادر شده است.»

این در حالی است که به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، مقام‌های محلی در استان‌های مختلف از تخلیه برخی روستاها در مناطق در معرض خطر سیل خبر دادند.

هم‌زمان با موافقت وزیر کشور ایران با اعلام وضعیت فوق‌العاده در استان خوزستان به سبب ادامه بارش‌های سیل‌آسا و پیش‌بینی شرایط وخیم‌تر. دستور تخلیه ۵۵ روستا صادر شده است.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، شامگاه شنبه دهم فروردین گفت: «در پی درخواست از وزیر کشور (عبدالرضا رحمانی فضلی) برای اعلام حالت فوق‌العاده در خوزستان، وزیر کشور با این درخواست موافقت کرد».

با اعلام وضعیت فوق‌العاده، مرخصی نوروزی کارکنان تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان خوزستان تا پایان عادی شدن شرایط سیلاب در خوزستان لغو می‌شود.

به گفته استاندار، از ۵۵ روستایی که باید تخلیه شوند «۳۵ روستا در حوضه کارون و دز و ۲۰ روستا در حوضه کرخه در معرض خطر جدی سیل هستند.»

او ادامه داد: «تعدادی از این روستاها تخلیه شده و تعدادی دیگر نیز در حال تخلیه هستند.»

جمال عالمی‌نیسی، فرماندار اهواز مرکز خوزستان، نیز شنبه شب گفت: «مردم و وسایل و احشام روستاها به کمک دستگاه‌ها و اهالی با قطار، کامیون و وانت‌بارها در حال تخلیه هستند.»

استان نفت‌خیز خوزستان از مناطق گرم و خشک ایران است و جاری شدن سیلاب در این استان از موارد نادر است امه به دلیل بارش‌های غیرمنتظره سدهای دز، کرخه، کارون یک، دو و سه و نیز سد مارون و گتوند در روزهای گذشته با خطر سرریز شدن مواجه بوده‌اند.

شریعتی گفت با توجه به بارش‌های پیش‌بینی‌شده در استان‌های همسایه خوزستان، «حجم آورد سیلاب به خوزستان افزایش می‌یابد و به همین دلیل احتمال طغیان رودخانه‌های خوزستان نیز دور از ذهن نیست.»

از چند روز مانده به شروع سال نو، برخی استان‌های شمالی و جنوب و جنوب غرب ایران بارش‌های سیل‌آسا و تخریب‌های گسترده‌ای را شاهد بوده‌‌اند.

بنا بر اعلام منابع رسمی، تاکنون ۴۲ نفر بر اثر جاری شدن سیل‌های اخیر در ایران جان باخته‌اند که بیشترین کشته‌شدگان، یعنی ۱۹ نفر، مربوط به حادثه دروازه قرآن شیراز در جنوب ایران است.

طبق گفته احمد شجاعی، رییس پزشکی قانونی ایران، در استان مازندران، ۵ نفر، خراسان شمالی ۲ نفر، مشهد یک نفر، ملایر همدان یک نفر و سرپل ذهاب نیز یک نفر، گلستان نیز ۷ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، لرستان ۲ نفر، خوزستان یک نفر و سمنان نیز یک نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در استان لرستان، بخشدار مرکزی پلدختر هشدار داده است در صورت طغیان رودخانه کشکان پنج روستای بخش مرکزی دچار آب‌گرفتگی خواهند شد و «برخی روستاهای پلدختر دیگر قابل سکونت نیستند و امکان زندگی کردن مردم وجود ندارد».

مرتضی کاییدی‌فرد خواستار تخلیه این روستا قبل از وقوع سیلاب شده است.

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، به تاثیر تحریم‌های بانکی بر کار امدادرسانی اشاره کرده و گفته است: «پیش از تحریم‌ها، برخی حساب‌های دارای سوییفت متعلق به هلال احمر داشتیم که از طریق آن‌ها برای جذب کمک جهانی اقدام می‌کردیم، اما در حال حاضر این حساب‌ها مشمول تحریم شده است.»

او اضافه کرد در حال حاضر،امکان انتقال پول از کشور‌های دیگر و همین طور از فدراسیون جهانی صلیب سرخ به ایران در هنگام حادثه وجود ندارد.

پیوندی گفت سازمان هلال  احمر ایران با فدراسیون صلیب سرخ و همین‌طور سازمان ملل درباره موانع ایجاد شده به سبب تحریم‌ها مکاتبه کرده‌ «اما در این مورد هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.»

او گفت:  «انتظار ما این است که هلال احمر به عنوان یک سازمان خدمت‌رسان که اقدامات بشردوستانه انجام می‌دهد از تحریم‌ها معاف باشد، اما این‌گونه نیست.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More