شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار سیل در استان‌های مختلف ایران؛ خرم آباد دچار آبگرفتگی شد

 

در پی بارش‌های شدید در لرستان، رودخانه خرم‌آباد در مرکز این استان طغیان کرد و معابر و خیابان‌های این شهر به شدت دچار آبگرفتگی شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا، روز سه‌شنبه ششم اسفند، نوشت که این بارش‌ها از شامگاه دوشنبه آغاز شده و با طغیان رودخانه منطقه، پل «جهادگران» واقع در شمال خرم‌آباد، زیر آب رفت و مسدود شد.

به نوشته این خبرگزاری، در حال حاضر، «کانال‌های عبور آب کنار خیابان به علت شدت بارش  و وجود زباله بسته شده و آب ورودی به سطح خیابان‌ها دو چندان شده است».

ایرنا اضافه کرد «زیرگذرهای شهر نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارند» و «منازل و نوار ساحلی خرم آباد از جمله در منطقه کرگانه  و ساحلی علوی همچنان در معرض خطر سیل قرار دارند».

روز دوشنبه بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی لرستان، از ورود سامانه بارشی قوی و سیل‌آسا در ظهر همان روز به این استان خبر داد و همزمان جعفر طولابی، فرماندار خرم آباد گفت: «پنجاه روستای شهرستان در معرض خطر سامانه بارشی جدید  و ۲۰ روستا نیز در خطر رانش زمین هستند.»

بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی لرستان، روز سه‌شنبه به ایسنا گفت که میانگین بارش در این استان تاکنون نزدیک به ۴۰ میلی‌متر بوده است. این در حالی است که تا روز چهارشنبه میانگین ۱۷۰ میلی‌متری پیش‌بینی شده است.

هوشنگ مصطفوی، فرماندار کوهرنگ، در گفت‌وگو با ایرنا، از خروج اضطراری اهالی ۷ روستای در معرض خطر سیلاب این شهرستان خبر داد.

صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، نیز روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب در استان، یکهزارو ۳۱ امدادگر جمعیت هلال احمر لرستان در حالت آماده‌باش کامل‌اند.»

از روز دوشنبه هشدارهایی در بیش از ده استان ایران داده شده و نیز تمهیداتی برای مقابله با سیل احتمالی اندیشیده شده است.

داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، روز سه‌شنبه به ایرنا گفت: «بارش‌هایی که از اواخر دوشنبه آغاز شده و تا اوایل چهارشنبه ادامه دارد، در حال اثرگذاری بر ورودی آب سدهاست و رصدها، افزایش ورودی به حوضه‌های دز و کرخه را نشان می‌دهد.»

او ادامه داد: «بر اساس آمار دریافتی روند صعودی ورودی آب قابل مشاهده بوده و در ایستگاه تله زنگ (لرستان) حوضه دز ارقام به یک هزار مترمکعب بر ثانیه رسیده است.»

جمال عالمی نیسی، فرماندار اهواز نیز به ایسنا گفت: «در ترمیم سیل‌بندهای منطقه بامدژ در حاشیه رودخانه دز مشکلاتی وجود دارد که امروز در حال بازدید از این منطقه هستیم و نقاط خطرآفرین را بررسی می‌کنیم.»

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری درباره آمادگی این استان در برابر سیلاب گفت‌وگو کرد.

در استان ایلام نیز، کیانوش محمدنژاد، فرماندار دره‌شهر، روز سه‌شنبه گفت: «۴۰ خانوار ساکن در حاشیه رودخانه سیمره به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی جابه‌جا و به نقاط امن منتقل شدند.»

او ادامه داد که در مرکز شهر دره‌شهر نیز که در کوهپایه کبیرکوه قرار دارد خطر بارش باران و ذوب برف‌های این کوه و سرازیر شدن آب حاصل از ذوب برف‌ها به داخل شهر، وجود دارد.

همچنین در استان مرکزی، فرماندار ساوه از آماده باش دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با سیلاب و آبگرفتگی احتمالی خبر داد.

پیشتر میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، از وقوع سیلاب‌های شدید در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان و اصفهان در روز سه‌شنبه خبر داده و گفته بود در  تهران نیز «باران‌های شدیدی پیش‌بینی شده و در روز آینده شاهد آبگرفتگی‌های جدی خواهیم بود».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More