شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار سازمان نظام پزشکی درباره آمار مرگ‌های ناشی از کرونا در ایران؛ اعلام محدودیت رفت‌وآمد در پنج شهر

 

محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با بیان این‌که ایران به نسبت شمار مبتلایان، جزو پنج کشور اول جهان در مرگ‌ومیر ناشی از کروناست، اعلام کرد که نظام پزشکی به زودی کمیته‌ای برای تحقیق درباره علت شمار بسیار بالای تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران تشکیل می‌دهد. همزمان، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران از اعمال محدودیت در رفت‌وآمد در پنج شهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در سه روز تعطیلات پیش رو خبر داد.

ظفرقندی در جلسه شورای معاونین سازمان نظام پزشکی، گفت: «ایران در میان همه کشورهای جهان، جزو پنج کشور با بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نسبت به تعداد مبتلایان به این ویروس است.»

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که «ما [سازمان نظام پزشکی] به عنوان جامعه پزشکی  ایران به شدت نگران افزایش مرگ‌ومیر عمومی و نیز صنفی کرونا هستیم»، گفت: «به همین خاطر به زودی کمیته‌ای ملی را برای ارزیابی علت این روند صعودی به ویژه نسبت بسیار بالای مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در بین همکارانمان، تشکیل خواهیم داد.»

ظفرقندی همچنین افزود که همکاران پژوهشگر باید علت میزان بالای تلفات در بخش‌های آی‌سی‌یو را  بررسی کنند و همه جوانب را مد نظر قرار داده و نتایج را برای اتخاذ تصمیمات درست منتشر کنند.

 

خداکرمی: شمار جان‌باختگان کرونا در تهران:  ۱۴ هزار و ۱۰۴ نفر

هم‌زمان ناهید خداکرمی، عضو شورای‌عالی نظام پزشکی و رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری، اعلام کرد که «تا روز یک‌شنبه بیستم مهرماه، ۱۴ هزار و ۱۰۴ نفر در تهران به ‌دلیل ابتلا به کرونا» جان خود را از دست داده‌اند».

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران شمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا در تهران را بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت که فقط در روز شنبه نوزدهم مهرماه، ۱۴۶ نفر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا جان‌باختند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد که مسئولان کشور در مدیریت کرونا در سطح کلان به صدای متخصصان توجهی ندارند. او افزود که همه پیش‌بینی‌هایی که اپیدمیولوژیست‌ها در این مدت درباره کرونا کرده‌اند درست بوده و همه آنها اتفاق افتاده است اما کسی به این صدا گوش نمی‌دهد.

خداکرمی که عضو شورای ‌عالی نظام پزشکی و عضو شورای شهر تهران است، تاکید کرد که برای کنترل روند افزایشی کرونا در تهران، باید پایتخت دست‌کم دو هفته تا یک ماه به طور کامل تعطیل شود. او گفت این‌که «کج‌دار و مریز به جنگ با این ویروس برویم، فایده‌ای ندارد. باید محدودیت‌ها به‌گونه‌ای باشد که در این دو هفته هیچ‌کس نتواند از خانه خارج شود».

او گفت که در شهری مثل تهران احتمالا سه میلیون نفر به بسته‌های غذایی در صورت تعطیلی کامل پایتخت نیاز دارند.

با این حال مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر، و حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، که خود مشمول «پروتکل ویژه مقام‌های ارشد نظام» و قرنطینه شدید در قبال کرونا قرار دارند، تمایلی به اقدامات بیشتر برای مقابله با کرونا ندارند.

 

زالی:تنها راه کنترل کرونا در تهران، انجام مداخلات جدی است

در تازه‌ترین مورد علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، از دو هفته قبل بر لزوم «مداخلات جدی» به ویژه محدودیت در ترددهای غیر ضروری برای مهار روند صعودی شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا تاکید دارد اما تاکنون با این «مداخلات» موافقت نشده است.

زالی روز سه‌شنبه بار دیگر گفت که «تهران در حال تجربه سخت‌ترین روزهای موج سوم بیماری کرونا است و تا زمانی که مداخلات جدی اعمال نشود این موج رو به افول نخواهد گذاشت و شرایط به همین شکل ادامه می‌یابد».

 

 

او گفت که نگران بار سفرها در تعطیلات پیش رو هستیم و پیشنهادات مختلفی از جمله وضع جرایم برای خودروهای غیربومی که به سفر می‌روند و ایجاد محدودیت‌های جدی در سفرها را در نامه‌ای مشترک با استاندار تهران به کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت هشدار داد که شاخص‌های مراجعین سرپایی، بستری، مراجعین جدید و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، در تهران همچنان افزایشی است و گفت که «تنها راه کاهش موارد بیماری در تهران، انجام مداخلات جدی است».

این سخنان در حالی است که روز چهارشنبه ۲۳ مهر، سعید نمکی گفت: «روز گذشته از رییس جمهوری درخواست کردم که اجازه دهند در پنج شهر که شیوع کرونا در آنها بالاست مانند تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در سه روز تعطیلی منع عبور و مرور و محدودیت رفت و آمد اعلام کنیم که بلافاصله موافقت شد و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ کردند.»

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، هم گفت این وزارتخانه برای حداقل سه روز تعطیلات پیش رو، درخواست محدودیت تردد به/از پنج شهر که شیوع کرونا در آن نسبتا بالاست را به ستاد ملی مقابله با کرونا  ارايه کرده که موضوع جهت اجرا به کمیته امنیتی اجتماعی و دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده است.

جهانپور به شبکه خبر صداوسیماگفت مسافرت درون‌شهری در این پنج شهر شامل محدودیت‌ها نمی‌شود و  محدودیت ها از بامداد پنجشنبه شروع شده و تا ظهر روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

همزمان، علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، به خبرگزاری مهرگفت تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند و مجاز به خروج از شهر نیستند.

او افزود خودروها با پلاک شهرهای دیگر که قصد ورود به این پنج شهر را داشته باشد، تنها با ارائه کارت ملی و احراز سکونت می‌توانند وارد شوند.

سینا لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، هم با اشاره به محدودیت تردد در این پنج شهر گفت: «با توجه به شرایط بیماری در ایران ممکن است این محدودیت شامل شهرها و استان‌های دیگر هم شود.»

 

حریرچی: آمار واقعی جان‌باختگان کرونا ۱/۵ تا ۲ برابر بیشتر است

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، اعلام کرد که تعداد زیادی از جان‌باختگان کرونا به دلیل منفی بودن تستشان جزو آمار جان‌باختگان اعلام نمی‌شوند.

 

 

حریرچی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «خیلی از جان‌باختگان به این دلیل که تستشان منفی بوده، مانند دیگر کشورها جزو آمار کرونا محسوب نمی‌شوند، اما ما می‌دانیم که مبتلا به کرونا بوده و (جسد) را در بسته‌بندی کرونایی می‌فرستیم.»

او درباره تعداد واقعی جان‌باختگان کرونا افزود که بسته به وضعیت استان‌های ایران ممکن است که از ۱/۵ تا ۲/۲ برابر بیشتر از آمار اعلام‌شده باشد.

پیش از این برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران، وزارت بهداشت را به پنهانکاری در اعلام آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا متهم کرده بودند.

روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه، آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در ایران، با فوت ۲۷۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به بالاترین میزان خود از زمان شیوع این بیماری رسید.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More