شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار سازمان آب و برق خوزستان: اقدام لازم برای تخلیه ۳ شهر و ۵۱ روستا در حاشیه دز و کرخه

سازمان آب و برق خوزستان نسبت به خطرات آبگرفتگی و سیلاب برای ساکنان ۳ شهر و ۵۱ روستای حاشیه رودهای دز، کرخه هشدار داد.

سازمان آب و برق خوزستان از نهادهای ذیربط خواسته تا در اسرع وقت نسبت به تخلیه شهرستانهای بستان، سوسنگرد و رفیع، ۱۸ روستای حاشیه رودخانه دز و ۳۳ روستای حاشیه رود کرخه که در معرض خطر سیلاب هستند، اقدامات لازم را انجام دهند.

روستاهای در معرض خطر سیلاب در حوضه رود دز عبارتند از دهول، زیدان، بنه مجید، عیلیه، شعیب نبی، یذاب و شیخ حسین در شهرستان شوشتر؛ کاظم حیدر، خلیفه حیدر، بیت غایب، بیت یدی، بیت محارب، بیت یباره و زبید دبات در شهرستان شوش؛ و سید نبی، سید حریر، سید یدیم و سید سلمان در شهرستان اهواز.

بر اساس این اطلاعیه، روستاهای در معرض خطر سیلاب در حاشیه رود کرخه عبارتند از دوار، سید عدنان، سید جمال الدین، سید موسی، سید عدنان، حاج قدیم، احمد بن حسن در شهرستان شوش؛ حویش ۱ و۲، آلبوعید ۲، حلاف یک در شهرستان حمیدیه؛ قدرت آباد، میهن آباد، میان آباد، دفار، میهن آباد ۳، فنیخی، عبیات کوچک، رمیم، مچریه، ابورفوش، کسر، محیره، آلبوحافظ، کرشیه، آلبوعفری، آلبوعفری شمالی و مالکیه در شهرستان دشت ‌آزادگان و هبچه، گبان، دغاغله، عمه و بیت کوار.

سازمان آب و برق خوزستان همچنین از نهادهای ذیربط خواست تا برای تخلیه ۱۸روستای حاشیه رود کارون آمادگی لازم را داشته باشند.

بر اساس این اطلاعیه، روستاهای در معرض خطر سیلاب در حاشیه رود کارون عبارتند از: درآویزه در شهرستان باوی؛ روستاهای غزاویه کوچک، وعیلیه، ملیحان، فارسیات کوچک، ابومشیلش، اسماعیلیه۱و۲، اسلام آباد۲ و چمیان از شهرستان اهواز؛ نثاره کوچک، ام الغزلان و عچرشیه از شهرستان شادگان؛ ام نوشه، سوئیچتی۱و۲و۳، و رحمانیه از توابع خرمشهر.

همزمان داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفته در پی بارش‌های کم سابقه سال آبی جاری حدود۲۴میلیارد مترمکعب آب (حدود ۳۰ درصد آب‌های سطحی کشور) وارد سدهای استان خوزستان شده است. به گزارش تسنیم و به نقل از این مقام، با توجه به ادامه بارندگی‌ها طی روزهای آینده در استان خوزستان و به منظور کنترل مخازن سدها و جلوگیری از بروز سیلاب‌های بسیار بزرگ‌تر، باید بخشی از آب سدها خالی شود.

به گزارش سازمان آب و برق خوزستان حجم کنونی آب در مخزن سد کرخه ۵.۱ میلیارد مترمکعب، سد دز ۲.۴ میلیارد مترمکعب، سد گتوند علیا (کارون) ۴.۱ میلیارد مترمکعب و سد مارون ۱.۸ میلیارد مترمکعب است. در همین حال، سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که طی هفته آینده بارندگی‌ها ادامه دارد. از اینرو مطابق با هشدار سازمان آب و برق خوزستان احتمالا خروجی سد کرخه از حدود ۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه کنونی به یک هزار متر مکعب بر ثانیه خواهد رسید. بر همین اساس، خروجی سد دز از یک هزار و ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه کنونی احتمالا به بیش از ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید.  خروجی کارون در مقطع اهواز نیز تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه پیش بینی شده است.

 

تخلیه چند روستا در چهارمحال و بختیاری در پی بارش کم‌سابقه باران

در موج اول بارندگی‌ها، بارش شدید باران پس از ۱۰ سال خشکسالی موجب جاری شدن سیل در چهارمحال و بختیاری شد. به دلیل احتمال خطر رانش زمین، ریزش کوه و سیل حدود ۲۰ روستا در شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ از جمله افسرآباد، سیف آباد خان، دزک سرچشمه، صفا آباد و فخرآباد تخلیه شدند.

 

سازمان هواشناسی: بارندگی شدید در ۲۱ استان

سازمان هواشناسی کشور هم نسبت به بارندگی شدید در ۲۱ استان طی روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین هشدار داده است. بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، سامانه بارشی از اواسط روز یکشنبه ۱۱ فرودین تا اواخر روز دوشنبه ۱۲ فروردین طی ۳۶ ساعت در غرب و جنوب غرب کشور (استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بارندگی‌های قابل ملاحظه همراه با رگبار و رعدوبرق به همراه دارد.

این سازمان پیش‌بینی کرده در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.

 

هشدار پلیس راهور ناجا

به گزارش ایسنا و به نقل از نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، تمام محورها از فردا، دهم فروردین تا دوشنبه به جز استان سیستان و بلوچستان، درگیر باران و برف هستند. او توصیف کرده۱۱و۱۲ فروردین ماه روزهای مناسبی برای سفر بویژه در استان‌های جنوبی، غربی و جنوب غربی نیست. چراکه احتمال طغیان رودخانه، سیلاب، لغزندگی سطح راه، کاهش دید، ریزش کوه و سقوط بهمن وجود دارد.

 

ستاد مدیریت بحران: وضعیت بحران رفع نشده

اسماعیل نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران می‌گوید همچنان وضعیت بحران رفع نشده و بارش‌های ابتدای هفته آینده همچنان می‌تواند خطرساز شود.

نجار به خبرآنلاین گفته ستاد مدیریت بحران همچنان یگان‌های امدادی را در آماده باش کامل نگه داشته و هنوز در گلستان و در چند استان جنوبی مانند  خوزستان بحران داریم.

با اینکه عملکرد ستاد مدیریت بحران طی روزهای اخیر با انتقادات زیادی روبرو بوده اما اسماعیل نجار یکی از بزرگترین چالش‌های این ستاد را بی‌توجهی بخشی از مردم به هشدارها درباره شرایط جوی خوانده است. منظور او اقدامات پر خطری چون گرفتن سلفی با سیل و یا انجام سفرها بدون توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More