شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار روحانی درباره حضور نیروهای خارجی در خلیج‌فارس

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، تاکید کرد که این دو کشور «مسئولیت اصلی تامین امنیت در منطقه تنگه هرمز را بر عهده دارند».

در حالی که به تازگی یک کشتی بریتانیایی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شده، روحانی گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می‌کند تا دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مسیری امن و مطمئن برای کشتیرانی آزاد بین‌المللی باشد.»

گرچه ایران کشتی بریتانیایی را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرده، اما توقیف این کشتی، پس از توقیف کشتی حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق از سوی نیروی دریایی ارتش بریتانیا صورت گرفت.

روحانی در این باره نیز گفت: «اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق غیرقانونی بوده و هیچ سودی هم برای آنها نداشته و قطعا متضرر خواهند شد.»

او همچنین تاکید کرد: «حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود.»

همزمان با این اظهارات، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز روز یکشنبه در یک نشست خبری، تصمیم اروپایی‌ها برای یگان حفاظت از نفتکش‌ها در خلیج فارس را دارای «پیام خصمانه»، «تحریک‌کننده» و «موجب افزایش تنش‌ها» توصیف کرد.

ربیعی گفت: «ایران معتقد است تامین امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد» و «ما بزرگترین تامین‌کننده امنیت کشتیرانی در خلیج فارس هستیم.»

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز در پیام توئیتری خود پس از انتخاب بوریس جانسون به مقام نخست وزیری بریتانیا نوشته بود: «ما (ایران) ۱۵۰۰ مایل از خط ساحلی خلیج فارس را داریم و این آب‌های ما است و از آن دفاع می‌کنیم.»

تاکنون، فرانسه، ایتالیا، دانمارک، هلند و آلمان موافقت خود را برای پیوستن به طرح بریتانیا برای تشکیل یگان حفاظت از نفتکش‌ها مشروط بر اینکه مجزا از طرح موسوم به دیده‌بان آمریکا باشد اعلام کرده‌اند.

اما روزنامه اکسپرس روز یکشنبه ۶ مرداد ماه  گزارش داد ستاد دائمی عملیات مشترک بریتانیا از بوریس جانسون، نخست‌وزیر کشور، خواسته است از چین، روسیه و ژاپن برای پیوستن به یگان اروپایی حفاظت از نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز دعوت کند.

سفر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان به تهران که از روز شنبه آغاز شد درحالی است که عمان در سال‌های گذشته در مواردی میانجی و حتی میزبان «مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا»  بوده‌ است.

او روز شنبه با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار کرد و گفت که نباید برای حل مسائل دیپلماتیک از ابزارهای نظامی بهره برد.

عمان یک هفته پیش نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «روند کشتیرانی آزاد و مسائل مربوط به آن را در تنگه هرمز پیگیری می‌کند» و از همه طرف‌ها خواسته بود تا ضمن خویشتنداری اختلافات را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More