شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار رسمی ایران به رویارویی سپاه و آمریکا در خلیج فارس

 

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید یک روز قبل از تروریست خوانده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکا، به این کشور نسبت به رویارویی نیروهای آمریکایی و سپاه در خلیج فارس هشدار داده است.

عراقچی دوشنبه شب گفت: «دیروز (یکشنبه) سفیر سوییس در تهران را به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار کردم. از طریق سفیر سوییس پیام صریح و مستقیم به آمریکا دادیم که اگر این کار را بکند اقدام متقابل ما صریح و سریع خواهد بود و مسئولیت مستقیم هر حادثه بعد از آن با آمریکاست.»

او با اشاره به این که «نیروهای آمریکایی در خلیج فارس تردد دارند و پاسداری از خلیج فارس نیز به عهده سپاه است»، گفت: «از الان نیروهای آمریکایی در منطقه از نظر ما سربازان معمولی نخواهند بود. آنها نیروهای تروریستی و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیز پایگاه‌های تروریستی هستند و نوع برخورد ما با آنها حتما نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود.»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای سپاه پاسداران را وارد فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» خود کرد و نسبت به هرگونه مراوده تجاری با این نهاد هشدار داد.

عراقچی گفت بر اساس بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران در تروریست خواندن ستاد فرماندهی نظامیان آمریکایی در خاورمیانه و آسیا، مسئولین «وزارت خارجه» و «فرماندهان و نیروهای عملیاتی آمریکا» می‌توانند به‌عنوان «عامل تروریستی مورد شناسایی قرار گیرند».

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، پیش‌تر هشدار داده بود در صورت وارد شدن نام این نهاد در فهرست گروه‌های تروریستی، نیروهای آمریکایی مستقر در غرب آسیا «روی آرامش» نخواهند دید.

از آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، برخی فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران تحت عنوان «مستشار نظامی» در این کشور حضور داشته‌اند. دولت آمریکا این را به منزله مداخله نظامی ایران در سوریه دانسته و همواره خواهان خروج این نیروها از سوریه بوده است.

برایان هوک، رییس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، هفته گذشته گفته بود ایران «مسئول مرگ ۱۷ درصد از نظامیان آمریکایی کشته‌شده در عراق بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱است». در طول زمان مذکور حداقل ۶۰۸ نظامی آمریکایی در عراق کشته شده‌اند.

در پی تروریست خوانده شدن سپاه، قیمت ارزهای خارجی رایج در ایران افزایش زیادی داشت اما عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی، آن را ناشی از «جو روانی» دانسته و گفته «قیمت‌های بالاتر» از نرخ واقعی برای ارز اعلام شده است.

سپاه پاسداران در سال ۱۳۵۸ به‌عنوان یک نیروی نظامی موازی ارتش رسمی به دستور رهبر وقت ایران آیت‌الله روح‌الله خمینی تشکیل شد.

این نهاد خصوصا پس از پایان جنگ هشت‌ساله با عراق در سال ۱۳۶۷ وارد فعالیت‌های اقتصادی شد و در حال حاضر نهادهای مهم اقتصادی را در اختیار دارد. مراکز مطالعات غربی معتقدند سپاه ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را در دست دارد اما رقم واقعی مشخص نیست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More