شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار دونالد ترامپ در خصوص کشتار دوباره معترضان و قطع اینترنت در ایران

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، شامگاه شنبه و پس از آنکه پذیرش رسمی شلیک موشک پدافند سپاه پاسداران به پرواز ۷۵۲ از سوی ستاد کل نیروهای جمهوری اسلامی سبب آغاز دور تازه اعتراضات در تهران و چند شهر ایران شد، به مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص «کشتار دوباره معترضان» و «قطع اینترنت» هشدار داد.

رییس جمهوری آمریکا در توییتی که به زبان فارسی منتشر کرد ابتدا خطاب به « به مردم شجاع و رنج کشیده ایران» نوشت: «من از ابتدای دوره ریاست جمهوریم با شما ایستاده‌ام و دولت من همچنان با شما خواهد ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می کنیم. شجاعت شما الهام بخش است.»

ترامپ همچنین توییت دیگری به زبان فارسی خواهان حضور گروه‌های حقوق بشری در ایران شد و تاکید کرد که «در دولت ایران باید به گروه‌های حقوق بشر اجازه بدهد حقیقت کنونی اعتراضات در جریان مردم ایران را نظارت کرده و گزارش بدهند.»

رییس جمهوری آمریکا در همین توییت به مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص «کشتار دوباره معترضان» و «قطع اینترنت» هشدار داد و نوشت: «نباید شاهد کشتار دوباره ی معترضان مسالمت آمیز و یا قطع اینترنت باشیم. جهان نظاره‌گر این اتفاقات است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از  صبح چهارشنبه هجدهم دی ماه  که هواپیمای بوئینگ۸۰۰-۷۳۷ شرکت هوایپمایی اوکراین اینترنشنال که پنج دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران از صفحه رادار محو شد و کشته شدن ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه این هواپیما، آن را یک حادثه ناشی نقص فنی عنوان کرده و هرگونه احتمالی درباره اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی را تکذیب می‌کردند اما خبرگزاری رویترز، روز پنج‌شنبه ۱۹ دی‌ماه، یک مقام رسمی آمریکایی اعلام کرد که ماهواره‌های آن کشور، شلیک دو موشک را کمی پیش از سقوط هواپیمای اوکراینی و در پی آن، شواهدی از یک انفجار را ردیابی کرده‌اند.

پس این بود که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، تایید کرد هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک ایران ساقط شده است. نخست وزیر کانادا، گفت: «ما اطلاعاتی داریم که هواپیما با برخورد موشک زمین به هوای ایرانی سقوط کرده است و کانادا و متحدینش در تلاشند علل این سانحه مرگبار مشخص شود.»

در پی این فشارهای بین‌المللی و به دنبال سه روز انکار از سوی مقام‌های حکومت ایران، سرانجام ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بامداد شنبه بیست و یکم دی ماه به وقت تهران با انتشار اطلاعیه‌ای تایید کرد که هواپیمای اوکراینی هدف موشک پدافند سپاه پاسداران قرار گرفته است.

این ستاد در اطلاعیه خود «خطای انسانی و نزدیک شدن هواپیما به یک مرکز حساس نظامی سپاه پاسداران» را دلیل شلیک به این هواپیمای مسافربری اعلام کرد اما این اعتراف واکنش‌های گسترده در میان مردم، افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و از عصر شنبه تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌های مختلف و اعتراضات و یادبودهای در خیابان‌های شهرهای بابل،‌ اصفهان، شیراز ،تهران، آبادان، مشهد، رشت، سنندج و همدان را به دنبال داشت.

از جمله شعارهایی که معترضان در این تجمع‌ها سر دادند «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا»، «مرگ بر دیکتاتور»، «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و شعارهایی علیه سپاه پاسداران بود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در توییتی خطاب به مردم ایران تاکید کرد که «آمریکا صدایتان را می‌شنود. آمریکا از شما حمایت می‌کند. آمریکا در کنارتان می‌ایستد. خدا پشت و پناه مردم ایران باشد.»

او ساعاتی قبل نیز تاکید کرده بود که «صدای مردم ایران واضح است. آنها از دروغ، فساد و بی‌کفایتی رژیم و وحشیگری سپاه پاسداران تحت دزدسالاری خامنه‌ای خسته شده‌اند. ما در کنار مردم ایرانیم که شایسته یک آینده بهترند.»

همزمان وزارت خارجه ایالات متحده نیز با انتشار ویدیویی از تظاهرات شامگاه مردم ایران، نوشت:‌ «مردم ایران به تظاهرات خود علیه دروغ‌ها، بی‌کفایتی و ظلم رژیم آیت‌الله ادامه می‌دهند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More