شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار دوباره ترامپ به جمهوری اسلامی: نه سلاح هسته‌ای، نه کشتار معترضان

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در تازه‌ترین موضع‌گیری خود باردیگر به جمهوری اسلامی در خصوص اعمال خشونت علیه مردم معترض هشدار داد و «کشتار مردم معترض» را در کنار خط قرمز پیشتر اعلام شده ایالات متحده یعنی دست‌یابی به «سلاح هسته‌ای» قرار داد.

شهرهای اصفهان، شیراز ،تهران، آبادان، مشهد، رشت، بابل،‌ سنندج، اهواز، همدان، کاشان، سمنان، زنجان، تبریز و ده‌ها شهر دیگر در جریان این اعتراضات  صحنه شعارهای مردم معترض علیه علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران بوده است.

از جمله شعارهایی که معترضان در این تجمع‌ها سر دادند «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، « رهبر بی‌کفایت،‌استعفا،‌استعفا»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم»، «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» است. مردم معترض همچنین شعارهایی چون «سپاه بی‌کفایت، مایه ننگ ملت»» علیه سپاه پاسداران سر داند و در برخی مناطق اقدام به پایین کشیدن عکس قاسم سلیمانی کردند.

ترامپ شامگاه یک‌شنبه بیست و دوم دی ماه و دور تازه اعتراضات در ایران به ده‌ها شهر گسترش یافته است با اشاره به اینکه رابرت اوبرین، مشاور امنیت ملی آمریکا، «امروز گفت تحریم‌ها و اعتراضات، [حکومت] ایران را « به شدت تحت فشار و آنها را مجبور به مذاكره می‌كند اما تاکید کرد که « در واقع، اصلا برایم اهمیتی ندارد که آیا آنها مذاکره می‌کنند یا نه.»

رییس جمهوری آمریکا  در ادامه توییت خود تاکید کرد که درباره مذاکره تصمیم با خودشان [مقام‌های جمهوری اسلامی] است، اما خطاب به آنها تاکید کرد: «سلاح هسته‌ای نداشته باشید و معترضان خود را نکشید.»

دونالد ترامپ، شامگاه شنبه بیست و یکم دی  ماه، نیز به مقام‌های حکومت ایران هشدار مشابهی داده بود. او پس از آنکه پذیرش رسمی شلیک موشک پدافند سپاه پاسداران به پرواز ۷۵۲ از سوی ستاد کل نیروهای جمهوری اسلامی سبب آغاز دور تازه اعتراضات در تهران و چند شهر ایران شد، به مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص «کشتار دوباره معترضان» و «قطع اینترنت» هشدار داد.

رییس جمهوری آمریکا در این پیام و هشدار که روز شنبه، بیست و یکم دی ماه، طی دو توییتر به زبان فارسی و در صفحه توییتر خود منتشر کرد ابتدا خطاب به « به مردم شجاع و رنج کشیده ایران» نوشت: «من از ابتدای دوره ریاست جمهوریم با شما ایستاده‌ام و دولت من همچنان با شما خواهد ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می کنیم. شجاعت شما الهام بخش است.»

ترامپ  سپس خواهان حضور گروه‌های حقوق بشری در ایران شد و تاکید کرد که «دولت ایران باید به گروه‌های حقوق بشر اجازه بدهد حقیقت کنونی اعتراضات در جریان مردم ایران را نظارت کرده و گزارش بدهند.»

رییس جمهوری آمریکا در همین توییت به مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص «کشتار دوباره معترضان» و «قطع اینترنت» به صراحت هشدار داد و نوشت: «نباید شاهد کشتار دوباره ی معترضان مسالمت آمیز و یا قطع اینترنت باشیم. جهان نظاره‌گر این اتفاقات است.»

از روز شنبه که ستاد کل نیروهای مسلح  پس از سه روز انکار و تحت فشار جامعه جهانی در اطلاعیه هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری اوکراین پنج دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران از سوی پدافند سپاه پاسداران را تایید کرد بسیاری از شهرهای ایران باردیگر صحنه تظاهرات ضد حکومتی شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در توییتی خطاب به مردم ایران تاکید کرد که «آمریکا صدایتان را می‌شنود. آمریکا از شما حمایت می‌کند. آمریکا در کنارتان می‌ایستد. خدا پشت و پناه مردم ایران باشد.» او ساعاتی قبل نیز تاکید کرده بود که «صدای مردم ایران واضح است. آنها از دروغ، فساد و بی‌کفایتی رژیم و وحشیگری سپاه پاسداران تحت دزدسالاری خامنه‌ای خسته شده‌اند. ما در کنار مردم ایرانیم که شایسته یک آینده بهترند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More