شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار درباره وضعیت سلامتی دو زندانی دو تابعیتی در ایران

 

منابع مختلف از شیوع ویروس کرونا در زندان اوین در تهران و در خطر بودن جان زندانیان این زندان، از جمله زندانیان دو تابعیتی خبر داده‌اند.

دارن نئر، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، در توییتر نوشت همسر کامران قادری، شهروند ایرانی-اتریشی که از سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی شده، اعلام کرده همسرش دارای علائم ابتلا به کروناست.

او به نقل از همسر کامران قادری ادامه داد که از چهار روز پیش، این علائم با تب شروع شده و او اکنون قوای چشایی و بویایی خود را از دست داده است.

به نوشته این کنشگر مدنی که در زمینه آزادی زندانیان دو تابعیتی فعالیت می‌کند، نیمی از هم‌بندان کامران قادری در زندان اوین دارای علائم ابتلا به کرونا هستند.

 

 

نئر تاکید کرد با توجه به نبود تست کرونا و دسترسی به حداقل‌های پزشکی، زندگی این زندانی سیاسی در خطر است و جامعه بین‌المللی باید در این باره تلاش کند.

همچنین هاریکا قادری، همسر کامران قادری، با توجه به اطلاعات درباره شیوع کرونا در زندان، از دولت اتریش خواست که تدابیر فوری را برای محافظت از جان این زندانی سیاسی اتخاذ کند.

در حالی که پیشتر بارها درخواست آزادی فوری این زندانی مطرح شده بود، او خواستار مرخصی یا آزادی مشروط همسرش برای دریافت خدمات درمانی لازم شد.

پارلمان اروپا پیشتر با صدور قطعنامه‌ای از ایران خواسته بود تا زندانیان دوتابعیتی از جمله کامران قادری را آزاد کند.

همچنین تیم حقوقی انوشه آشوری، زندانی بریتانیایی-ایرانی، نیز با انتشار بیانیه‌ای از دولت بریتانیا خواست با توجه به اطلاعات درباره شیوع کرونا در زندانی که آشوری در آن محبوس است، تدابیر ضروری و فوری را برای اعطای مرخصی به این زندانی سیاسی اتخاذ کند.

این بیانیه با اشاره به سن انوشه آشوری و آسیب‌پذیری‌اش در برابر ابتلا به کرونا، اضافه می‌کند که براساس اطلاعات رسیده به تیم حقوقی این زندانی، شیوع ویروس به نزدیکی سلول آشوری رسیده است.

تیم حقوقی آشوری همچنین اعلام کرد که وزارت خارجه بریتانیا از این وضعیت آگاه شده است.

این تیم حقوقی بار دیگر با «خودسرانه» خواندن بازداشت آشوری از بیش از سه سال پیش، تاکید کردند که شرایط حبس او حداقل استانداردهای بین‌المللی درباره درمان زندانیان را نقض کرده است.

در همان ماه‌های آغازین شیوع کرونا در ایران نیز شری ایزدی،‌ همسر انوشه آشوری در گفت‌وگو با روزنامه گاردین درباره انتقال اجباری همسرش به بندی جدید در زندان اوین و خطر ابتلای او به کرونا در زندان ابراز نگرانی کرده بود.

این زندانی ۶۶ ساله مهندس بازنشسته‌ای از لندن است که تابستان سال گذشته به جاسوسی برای سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) محکوم شد.

جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی که خود پیشتر در ایران زندانی بوده، در توییتر اعلام کرد به نظر می‌رسد که ویروس کرونا در حال شیوع گسترده در زندان اوین است. 

او از آمریکا و دیگر متحدان این کشور خواست برای آزادی شهروندان بی‌گناهشان که در ایران «گروگان» هستند، فورا تلاش کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More