شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار درباره «فقر مطلق» کارگران؛ توان خرید گوشت و برنج را ندارند

کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران می‌گوید با رسیدن خط فقر به ۱۰ میلیون تومان کارگران توانایی خرید گوشت، برنج و حبوبات را ندارند، پیشتر هم نماینده کارگران در شورای عالی کار هشدار داده بود حتی افزایش حقوق ۱۰۰ درصدی کارگران نمی‌تواند شکاف دستمزدی را پر کند.

هادی ابوی،‌ دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری،‌ روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه گفت: «نرخ گوشت،‌ برنج و حبوبات به گونه‌ای طی یک سال اخیر افزایش یافته که کارگران توانایی خرید هیچ کدام را ندارند. آماری دارم که در حاشیه‌ شهر، کارگران به مغازه و بقالی مراجعه کرده و تقاضای روغن باز به مبلع هزار تومان داشته‌اند.»

او در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با انتقاد از بی‌توجهی دولت به معیشت کارگران اشاره کرد این قشر در «فقر مطلق» به سر می‌برد.

ابوی با اشاره به تلاش برای ابطال بخشنامه اخیر معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مبنی بر مجاز شدن مزد توافقی بالاتر از کف دستمزد گفت: «این بخشنامه روابط کار را به هم می‌زند.»

در بخشنامه اخیر شرط مورد اشاره این است که کارفرما قراردادش با کارگر را در سال جاری تسویه کرده و در سال بعد بتواند همان حقوق سال جاری و حتی کمتر را به همان کارگر بپردازد.»

خبرگزاری ایلنا در زمینه این بخشنامه نوشته اعمال افزایش قانونی دستمزد سالیانه برای سایر سطوح مزدی اجبار نیست و کارفرما می‌تواند به سادگی قرارداد خود را با کارگری که ۱۰ یا حتی ۱۵ سال سابقه در کارگاه دارد تسویه کند.

 

نادیده‌انگاری سابقه کارگران

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در انتقاد از این موضوع گفت: «چگونه ممکن است کارگری که ۲۰ سال سابقه کار دارد با اجرای این بخشنامه حداقل مزد را بگیرد و سوابق کار و تجربه وی نادیده گرفته شود.»

ابوی ضمن اشاره به تلاش دولت برای کنترل نرخ تورم در پایان سال گفت: «همواره دولت‌ها جلسات تعیین مزد را به روزهای پایانی سال می‌کشانند تا نرخ تورم پایین را لحاظ کنند.»

پیش از این نیز محمدرضا تاجیک،‌ نماینده کارگران در شورای عالی کار،‌ به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «دستمزد ۱۴۰۰ باید به گونه‌ای تعیین شود که عقب‌ماندگی مزدی کارگران را جبران کند. این حقوق جوابگوی خوراک و مواد غذایی هم نمی‌شود.»

روزنامه اعتماد به تازگی در گزارشی نوشت به گفته کارشناسان بخش کارگری افزایش حقوق سالانه کارگران در هر سال ۵۰ درصد کمتر از واقعیت‌های اقتصادی جامعه است.

در حالی که نمایندگان مجلس معتقد به افزایش تا ۴۰ درصدی حقوق کارگران هستند،‌ نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید:‌ «شکاف دستمزدی ایجادشده در سال‌های گذشته به حدی بزرگ است که افزایش حقوق حتی اگر ۱۰۰ درصدی باشد نمی‌تواند آن را پر کند.»

او هشدار می‌دهد «دو برابر کردن حقوق دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی هم باعث تامین هزینه‌های کارگران نخواهد شد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More