شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار حراست وزارت ارشاد به هنرمندان درباره سکوت نسبت به کشتن فخری‌زاده

 

بر اساس گزارشی که به ایران اینترنشنال رسیده،‌ مجموعه حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماری از هنرمندان ایران پیامی ارسال کرده و به آن‌ها درباره عواقب سکوت نسبت به کشته شدن محسن فخری‌زاده هشدار داده است.

در متنی که حراست وزارت ارشاد به تعدادی از هنرمندان و چهره‌های سرشناس فرهنگی در حوزه‌‌های سینما،‌ تئاتر و موسیقی ارسال کرده واکنش به کشته شدن فخری‌زاده «مسئولیت انسانی و ملی» آن‌ها خوانده شده است.

در قسمتی از این پیام اشاره شده است:‌ «متاسفانه فعالان حوزه تئاتر، موسیقی و... که گاها در موضوعات کاملا غیر حرفه‌ای و کوچک مداخله، اظهار نظر و افاضه دارند در این مساله ملی و پر اهمیت سکوت مرگبار پیشه کرده‌اند.»

در ادامه نیز هشدار داده شده که این سکوت «زمینه انتقادهای اساسی» را علیه این افراد رقم خواهد زد.

به نظر می‌رسد این پیام انتقادی نسبت به موضع‌گیری‌های پیشین هنرمندان در مسائل سیاسی و اجتماعی و همچنین هشدار به آن‌ها درباره پیامد‌های سکوت در قبال کشتن فخری‌زاده باشد.

این پیام در حالی به هنرمندان ارسال می‌‌شود که رسانه‌های نزدیک به حکومت و نهادهای اسلامی و امنیتی نیز طی چند روز گذشته گزارش‌هایی را در انتقاد از چهره‌های مشهور هنری به دلیل سکوت درباره کشته شدن فخری‌زاده منتشر کرده‌اند.

تسنیم،‌ خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران،‌ همزمان با انتشار بیانیه‌ تسلیتی با نام برخی سینماگران نوشته «با نگاه و جست‌وجویی در صفحات رسمی سلبریتی‌ها در این چند روز متوجه شدیم که آن‌قدر که درگذشت مارادونا اهمیت داشته،‌ شهادت مظلومانه و ترور وحشیانه او [محسن فخری‌زاده ] چندان جایی در صفحات سلبریتی‌های ما نداشته است.»

در همین زمینه پایگاه خبری مشرق‌نیوز،‌ دیگر رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، گزارشی با عنوان «چرا سلبریتی‌ها به ترور شهید فخری‌زاده واکنش نشان ندادند؟» منتشر کرد.

جهان نیوز که متعلق به «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» است هم چهره‌های مشهور هنری را متهم به «بی‌اعتنایی به منافع ملی» کرده است.

اکنون پیامی که از سوی حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعدادی از هنرمندان فرستاده شده از آن‌ها خواسته «واکنش مناسبی» به این مساله در صفحات شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی داشته باشند.

مجموعه‌های حراست در دستگاه‌ها و سازمان‌‌های دولتی ایران زیر نظر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

گسترش نفوذ و دخالت وزارت ارشاد در مواضع و رفتارهای حوزه عمومی هنرمندان مطرح کشور در حالی ادامه دارد که سال گذشته هم در مهرماه نایب‌رییس وقت کمیسیون فرهنگی مجلس در ارتباط با کنترل این وزارتخانه بر چهره‌های هنری به تشکیل شورایی تحت عنوان «شورای سلبریتی‌ها» در وزارت ارشاد اشاره کرده بود.

علاوه بر مواضع و اظهارات هنرمندان مسائلی دیگر از جمله پوشش و نوع لبا‌س آن‌ها در محافل و جشنواره‌ها نیز بارها مورد انتقاد رسانه‌های حکومت و حتی نماینده‌های مجلس قرار گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More