شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار تشدید سیلاب در خوزستان؛ آب‌گرفتگی ۱۵ شهرستان

گزارش‌ها از خوزستان حاکیست با ادامه سیلاب در شهرها و روستاهای این استان،‌ ۵۰۰ واحد مسکونی و زیرساخت دچار خسارت شده و همچنین پنج هزار نفر نیز درگیر آب‌گرفتگی شده‌اند.

همزمان مقام‌های محلی می‌گویند با ورود سامانه بارشی جدید احتمال آب‌گرفتگی شدیدتر در مناطقی از استان وجود دارد.

جمال عاملی‌نیسی،‌ فرماندار اهواز،‌ روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه به خبرگزاری ایسنا گفت: «در پی بارندگی‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد معابر اهواز دچار آب‌گرفتگی شدند و طبق برآورد اولیه ۴۰۰ تا ۵۰۰ منزل دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز می‌گوید به بیش از پنج هزار نفر در سه روز گذشته امدادرسانی شده است. به گفته او، ۱۵ شهرستان استان با معضل آب‌گرفتگی درگیرند.

تصاویری که در رسانه‌های دولتی و اجتماعی منتشر شده حاکیست بسیاری از مردم منزل خود را به دلیل آب‌گرفتگی و خسارت شدید ترک کرده‌اند. بسیاری از شهروندان هم به دلیل از دست دادن وسایل منزل همزمان با وضعیت بد مالی خود گلایه می‌کنند.

تصاویر هوایی منتشر شده از شهر جراحی ماهشهر نشان می‌دهد بخش وسیعی از این شهر زیر اثر سیلاب قرار گرفته است. خبرگزاری فارس به نقل از نماینده ولی‌فقیه از شهرستان بندر امام گزارش داده که «دو هزار خانواده با شرایط سخت» در کانکس‌هایی در منطقه‌ای به نام «کمپ بی» ساکن هستند.

همزمان گزارش‌ها حاکیست دست‌کم ۱۲ پرواز فرودگاه اهواز به دلیل مه‌گرفتگی لغو شده‌ یا به تاخیر افتاده‌اند.

استاندار خوزستان در همین زمینه ضمن اشاره به مسطح بودن شهر اهواز گفت: «نیاز به ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه‌های گسترده است که آب‌های سطحی جمع‌آوری شود.» غلامرضا شریعتی این اقدام را نیازمند کار زیرساختی و اعتبار بسیار زیاد خواند.

روز دوشنبه عبدالزهرا سنواتی، رییس شورای شهر، وضعیت اهواز را «بحرانی» خوانده و جاری شدن آب‌‌های سطحی در این شهر را «مشکلی دیرینه» عنوان کرد که با وجود مجوز اختصاص بودجه چهار هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی، اعتباری برای آن داده نشده و فاز عملیاتی صورت نگرفت.

اکنون استاندار خوزستان اشاره کرده که امیدوار است این رقم در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.

با این حال، نماینده آبادان در مجلس اوضاع را «فلاکت‌بار» خوانده و خواستار نظارت بر عملکرد شهرداران،‌ شوراهای شهر و مسئولان ارشد استان در زمینه مدیریت و پیشگیری سیلاب شده است.

با ادامه آب‌گرفتگی و انتقاد شهروندان اهواز،‌ شهردار این شهر گفته است: «انتظار چنین وضعیتی را داشتیم. شبکه فاضلاب اهواز جوابگوی حجم این بارش نیست.» موسی شاعری افزود: «از طرف دیگر سال‌ها در خشکسالی بودیم و کاری انجام نشده است.»

روز دوشنبه رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در زمینه آثار بارش از آبگرفتگی و سیل در «هشت استان» طی سه روز پیش از آن خبر داده بود. به گفته او، ۵١ شهر، روستا و مناطق عشایرنشین در استان‌های ایلام، بوشهر، خوزستان، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و لرستان امدادرسانی شدند.

اکنون با ادامه بحران در خوزستان، مدیرکل هواشناسی این استان از ورود سامانه بارشی و انتظار وقوع سیلاب در مناطق مستعد خوزستان خبر می‌دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More