شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار تازه آمریکا درباره کانال مالی اروپا برای ایران

 

دولت آمریکا با هشدار جدی به اتحادیه اروپا درباره راه‌اندازی کانال مالی برای ایران (SPV) گفت در اجرایی کردن تحریم‌های ایران و مقابله با هر فرد یا نهادی که این تحریم‌ها را تضعیف کند، جدی است.

خبرگزاری آسوشتیدپرس روز دوشنبه هشتم بهمن‌ماه از قول یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده است نوشت، واشنگتن تحریم‌هایش علیه ایران را کامل اجرا خواهد کرد و با هر فرد یا نهادی که آنها را تضعیف کند، برخورد می‌کند.

 اتحادیه اروپا با راه‌اندازی این کانال مالی که انتظار می‌رود روز دوشنبه هشتم بهمن‌ماه ثبت آن به صورت رسمی اعلام شود، مکانیسمی برای تضمین مبادلات اقتصادی با ایران فراهم می‌کند.

در این کانال مالی که دولت آمریکا بارها نارضایتی خود را از ایجاد آن اعلام کرده است، پول حاصل از صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی در بانکی ذخیره می‌شود و تهران می‌تواند برای خرید کالا یا خدمات از این کشورها، از این پول به عنوان یک منبع مالی استفاده کند.

خرید و فروش نفت و کالا در این کانال مالی با واحد پولی یورو صورت می‌گیرد تا تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه گفت ایران منتظر اعلام رسمی آغاز به کار SPV  است.

پیش‌تر، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود مقام‌های کشورش امیدوارند «قبل از آنکه خیلی دیر شود، اروپایی‌ها به آنچه‌ ماه‌ها قبل قول داده‌اند، عمل کنند».

بهزاد صابری مشاور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم روز دوشنبه در توییتی نوشت: «تعهدات صریح اروپا، چین و روسیه در قبال ایران خیلی فراتر از SPV است و هر زمان که عملیاتی شود، مرحله مقدماتی برای اجرایی کردن تعهدات آنها در ازای تداوم برجام از سوی ایران است.»

او گفت طرف اروپایی درباره علت تاخیر در راه‌اندازی این کانال مالی گفته‌ است که هدفش فقط «منحصر به اقلام تحریم‌نشده از سوی آمریکا» نیست، بلکه  «مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا» را پیگیری می‌کند.

ظریف روز دوشنبه در مجلس گفت که دولت ایران در مسائل اقتصادی چشم به اروپا ندارد و به دنبال منزوی کردن آمریکاست.

در ماه‌های گذشته، بحث‌های زیادی درباره این موضوع مطرح بوده که آیا کانال مالی اروپا صرفا یک امکان ویژه است برای تبادل نفت در برابر غذا و دارو که از سوی آمریکا تحریم‌ نشده‌اند، یا اینکه اهداف مهم‌تری را دنبال می‌کند.

علی ماجدی، سفیر سابق ایران در آلمان، روز سوم بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته بود: «این سازوکار صرفا به موضوع نفت در برابر غذا خلاصه نخواهد شد».

به نظر می‌رسد هشدار امروز آمریکا به اتحادیه اروپا هم در راستای این گزاره است که اهداف مدنظر این کانال مالی نباید از موضوع نفت در برابر غذا فراتر برود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More